Stadler wint aanbesteding voor FLIRT-treinen Syntus en Keolis
De Zwitserse treinbouwer Stadler heeft een aanbesteding gewonnen voor de levering van 16 elektrische FLIRT-treinstellen voor de vervoerders Syntus en Keolis. Dat maakte de treinenbouwer woensdag bekend.
Vanaf december 2017 zal Syntus de concessie van de NS overnemen om te rijden op de spoortrajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. Het gaat om een contract ter waarde van 125 miljoen euro. Naast de levering van 16 treinstellen omvat het contract ook het onderhoud voor een periode van ten ministe vijftien jaar.
Het gaat om zestien treinstellen van het type FLIRT-3, waarvan er negen drie-delige treinen worden gefabriceerd, en zeven vier-delige treinen. De treinen worden ook voorzien van een toilet. De snelheid zal maximaal 160 kilometer per uur zijn. De voertuigen worden gebouwd volgens de TSI-normen, waarbij er rekening wordt gehouden met botsveiligheid, dat ze weinig geluid produceren, energie-zuinig rijden en rolstoeltoegankelijk zijn.
Uiteindelijk hebben de vervoerders voor gekozen voor Stadler, omdat zij beschikken over een snelle fabricage. Dit is volgens Stadler te danken aan de unieke modulaire constructie van de Flirt 3-serie. De zestien nieuwe treinen worden geproduceerd in de fabriek Zwitserland.
Eerdere levering
Stadler is geen nieuweling op het Nederlandse spoor. Zij hebben al aan onder meer Arriva en Veolia bewezen dat de hun treinen uit de GTW-serie zeer betrouwbaar zijn en aan alle eisen voldoen.
De FLIRT-3 treinstellen zullen de komende jaren de sprinter- en regionale treindiensten in ons land gaan sieren. Zo heeft Stadler enkele jaren geleden al een opdracht voor de levering van 58 treinen voor NS Reizigers en zes treinen met twee rijtuigen voor de RNET-exploitatie tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Na dit derde contract in Nederland heeft Stadler besloten om een servicecentrum in Nederland te openen. De exacte locatie is momenteel nog niet bekend.
Lees ook:
Impressiefoto: Syntus