Consumentenclaim heeft voldoende bewijs voor miljoenenclaim NS
Zo'n 10.000 mensen hebben in een periode van twee weken ongeveer 4.000 foto's gestuurd van overvolle treinen. ConsumentenClaim heeft hiermee naar eigen zeggen voldoende bewijs binnen voor een mogelijke rechtszaak tegen de NS. De NS heeft eerder laten weten graag met de organisatie in gesprek te willen gaan, en dat de beloofde maatregelen enige tijd vergen.
Door middel van de foto's kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat. Stef Smit van Consumentenclaim: "De NS zegt vaak dat drukte te herleiden is na een storing of defecte trein, dat is dus niet waar.''
Het is nog niet duidelijk of en wanneer de organisatie naar de rechter zal stappen. Met de NS is een afspraak gemaakt dat de organisatie eerst een onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu afwacht over de drukte in de treinen. "We verwachten dat er over een week of twee meer duidelijkheid over is. De NS heeft aangegeven daarna met ons te willen praten. Dat doen we, pas daarna kunnen we eventueel een procedure starten'', aldus Smit.
De organisatie denkt met de foto's een sterke zaak tegen de NS te hebben. "Naast de foto's hebben we genoeg andere argumenten om aan te tonen dat de NS niet genoeg inspanning levert voor de reizigers.'' Zo heeft de NS volgens Smit fouten gemaakt, zoals het niet rijvaardig maken van dieseltreinstellen, die daarom 'stof staan te trekken'.
NS: Geen recht op zitplaats
NS topman Roger van Boxtel heeft eerder al gereageerd op de claim in Nieuwsuur: "Er is geen recht op een zitplaats. We hebben bijna de hele dag een zitplaats, maar niet in de spits. Daar moeten we toch doorheen. En dat vraagt om inschikkelijkheid.'' Volgens Smit deugt deze uitspraak niet: "De NS moet zich houden aan een inspanningsregel voor de reiziger."
Volgens Consumentenclaim hebben de 10.000 forensen in ieder geval recht op 50 procent van de reiskosten tot het probleem van de overvolle treinen is opgelost. Het zou om een miljoenenclaim kunnen gaan.
Maatregelen
De NS is inmiddels druk bezig met maatregelen tegen de drukte. Zo worden er op dit moment 11 oude dubbeldekstreinen weer rijvaardig gemaakt, is de verhouding tussen de eerste en de tweede klas in de zes-delige SLT-sprinters aangepast waardoor er extra tweede klas plaatsen worden gecreëerd en komen er aan het eind van dit jaar 58 nieuwe FLIRT-treinen in dienst als Sprinter.
Foto: Harrie van Veen
Bron: Algemeen Dagblad