NS plaatst actuele reisinformatie sneller op stationsborden
Treinreizigers krijgen vanaf vandaag op de digitale reisinformatieschermen op stations sneller te zien of er iets verandert aan hun reis bij verstoringen of werkzaamheden. Ook worden ze vanaf vandaag nog duidelijker via de stationsomroep op de hoogte worden gehouden van de informatie en alternatief reisadvies. Deze verbetering wordt mogelijk doordat NS de informatievoorziening over verstoringen verder automatiseert.
Voortaan verschijnt er bij een verstoring meteen automatisch een opvallende gele tekstbalk onderaan de schermen die de vertrekkende treinen tonen. In deze balk komt het traject van de verstoring te staan en, zodra dit duidelijk is, de oorzaak en hoe lang die zal duren. Ook wordt duidelijk hoe het beste kan worden omgereisd en of er bussen worden ingezet. Per station wordt bekeken welke actuele reisinformatie belangrijk is voor de reizigers op die locatie. Tot dusver kon op deze schermen dergelijke uitgebreide informatie niet worden verstrekt.
Het verbeterde reisinformatiesysteem zou vorige week al te zien zijn geweest in Zwolle, dat blijkt uit een tweet op Twitter van Conducteur Bram (@groningenhc).
Uitbreiding verstoringsinformatie stations een feit. Vanaf vandaag op station Zwolle is deze toevoeging te zien. pic.twitter.com/ySGiBvoEMq
— Conducteur Bram (@groningenhc) 30 maart 2016
Actuele informatie
De verstoringsinformatie wordt regelmatig ververst op basis van de laatste inzichten. Dit is wenselijk omdat gedurende een stremming de omreisadviezen kunnen veranderen. Omdat het rittenoverzicht boven de gele tekstbalk handmatig moet worden aangepast, kan het langer duren voordat veranderingen ook hier zichtbaar worden. De gele balk bevat dus de meest actuele informatie.
Per vandaag worden er ook verbeteringen doorgevoerd aan de stationsomroep. Vaker dan nu het geval is, worden omroepberichten automatisch gegenereerd. Hierdoor kan er op het station sneller een advies op maat worden omgeroepen. NS komt met beide wijzigingen omdat uit onderzoek is gebleken dat reizigers, los van de apps, graag sneller geïnformeerd willen worden als hun geplande reis anders gaat verlopen door een verstoring.
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Nederlandse Spoorwegen