VVMC: "Technische snufjes leiden treinmachinist af "
Machinisten luiden de noodklok om de toestroom van technische snufjes in de trein. Ze zijn in principe bedoeld om het werken voor machinisten makkelijker te maken, maar leiden te veel af. Ongelukken liggen op de loer, zo vreest het rijdend personeel
Machinist Ab van Huizen, tevens bestuurslid van vakbond VVMC, zit tien jaar op de trein, en is bezorgd over de het aantal 'gadgets' die de machinist in de cabine beschikbaar heeft. "Eerst kwam de smartphone, toen de railpocket, en straks ook nog een tablet. Dit is vragen om problemen”, waarschuwt hij.
De apparaten worden gebruikt voor diverse doeleinden die van belang zijn voor de machinist. Zo kan er met de applicatie genaamd RouteLint worden gekeken hoe druk het op het spoor is, wordt de railpocket gebruikt voor informatie over de dienstdag van de machinist en wordt er op dit moment een nieuwe applicatie getest die meldt of de machinist energiezuinig rijdt.
Vakbond VVMC ziet naast het nut van de middelen ook de nadelen ervan: "We zijn bang dat er ongelukken gaan gebeuren. Machinisten worden gewoon te veel afgeleid. Dat gevaar is onaanvaardbaar hoog. Eigenlijk is er maar één scherm waar ze doorheen moeten kijken. En dat is hun voorruit. Een rood sein is zo gemist."
Inmiddels heeft de vakbond een brandbrief geschreven aan staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur), waarin staat dat ze moet ingrijpen, stelt Van Huizen. "Het probleem is dat er eigenlijk nog geen sluitende regelgeving is voor app’ende machinisten. Dat moet er snel komen."
Daarnaast wil de VVMC ook dat er onderzoek wordt gedaan naar de bijkomende digitale hulpmiddelen in de cabine: "Onze mensen zijn professionals, maar we zitten met een seinsysteem waarbij een blik op het spoor essentieel is. In 2028 gaat dat door de komst van het moderne ERTMS-spoorbeveiligingssysteem veranderen. Tot die tijd blijft er een spanningsveld. Gelukkig is er nog niks gebeurd.”, aldus Van Huizen.
Foto: Nederlandse Spoorwegen