Levering gestart nieuwe TRAXX-locomotieven voor NS

Sinds deze week is de levering voor de nieuwe NS-TRAXX locomotieven op gang gekomen. Het betreft een tweede bestelling elektrische locomotieven die ingezet zullen worden voor op de HSL-lijn. Het gaat om 26 nieuwe locomotieven van Bombardier welke de komende maanden geleverd zullen worden.

De eerste nieuwe locomotief van de TRAXX-serie voor NS die het land binnen is gekomen afgelopen maandag, is de 186 021. Deze is door Duitsland vanuit de fabriek in Kassel gesleept naar het grensstation bij Bad Bentheim. Hier is deze locomotief vervolgens op eigen kracht doorgereden naar de werkplaats aan de Zaanstraat in Amsterdam. De volgende trein zal naar verwachting de 186 020 zijn die vanwege onduidelijke redenen later door treinenbouwer Bombardier wordt afgeleverd dan de trein met het nummer 021.

Extra locomotieven

De vorige bestelling van TRAXX-locomotieven door de NS omvatte toen 19 locs. Om een betrouwbare en vlottere dienstregeling aan te bieden door de treinen in 'sandwich-dienst' te laten rijden, waarbij er aan beide kanten van de trein een locomotief hangt, heeft de NS de kans gegrepen om voor een vervolgbestelling. Ook deze is weer geschikt voor 160 kilometer per uur en is tevens uitgerust met ETCS level 2 voor het rijden op de HSL-Zuid.

Aanvankelijk had het spoorwegbedrijf de levering van 18 nieuwe elektrische TRAXX-locomotieven op het oog, maar heeft gebruik gemaakt van een extra order waarbij deze uitgebreid werd met 8 extra treinen. Uiteindelijk zal hiermee het wagenpark van TRAXX-locomotieven in eigendom van de NS uitkomen op 45 stuks. Tevens heeft de NS zelf ook nog eens de beschikking over 12 locomotieven die gehuurd zijn bij Europese bedrijf Alpha Trains.

De verwachting is dat de TRAXX-locomotieven uiteindelijk tot in 2025 dienst zullen doen, waarna ze mogelijk verkocht zullen worden aan andere partijen. Vanaf dat moment zal dan ook de nieuwe intercity-trein (IC-NG) gaan rijden die de ICR-rijtuigen en de TRAXX-locmotieven moeten gaan vervangen. Inmiddels is bekend dat treinfabrikant Alstom de mogelijke bouwer zal zijn, en dat het definitieve contract in de zomer getekend zal worden.

Diensten

De locomotieven zullen uiteindelijk dienst gaan doen op de HSL-Zuid, voor de IC-Direct tussen Amsterdam-Rotterdam, Amsterdam-Breda en de toekomstige Den Haag - Venlo die deels over het HSL-spoor zal rijden. In de dichtbije toekomst zullen deze treinen geschikt worden gemaakt om op de HSL in België te mogen rijden. Hiervoor vindt op dit moment een proef plaats met nieuwe software die op een enkele TRAXX-locomotief beproefd wordt.

Foto: Roel Hemkes
De 186 021 passeert op eigen kracht het station van Amersfoort om vervolgens naar de Zaanstraat in Amsterdam te rijden. (Foto: Roel Hemkes)