IC Brussel vorig jaar bijna verongelukt
De Intercity Brussel tussen Amsterdam - Brussel is vorig jaar bijna ter hoogte van Antwerpen verongelukt. Een machinist negeerde twee stoptonende seinen. Pas na een noodoproep van de treindienstleider stopte de trein alsnog. De trein was toen al twee kilometer het rode sein gepasseerd
"We zijn in november aan het ergste ontsnapt'', zegt een woordvoerder van de Belgische spoorwegen (NMBS) in de Belgische krant De Morgen. In Nederland grijpt het beveiligingssysteem ATB in als een trein met een snelheid van 40 kilometer per uur of meer een stoptonend sein mist. Veel seinen zijn bovendien uitgerust met ATB-vv, waardoor er ook bij lagere snelheden wordt ingegrepen. De Benelux heeft in België niet zo'n systeem.
Andere Belgische treinen zijn na een eerder ernstig Belgisch treinongeluk uitgerust met TBL1+, dat ook ingrijpt bij snelheden boven de 40 kilometer per uur. Maar de Intercity Brussel is daarmee niet uitgerust. "Dat is ook niet verplicht", aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols. Voor de Beneluxtrein is er namelijk een uitzondering gemaakt.
Treinreizigers kwamen vorig jaar bij het incident met de schik vrij. De machinist werd vervangen. Naar hem loopt nog altijd een onderzoek.
Een aankomende Intercity trein naar Brussel op Roosendaal
Foto: Alfenaar
Bron: Treinreiziger