Dieseltrein Blauwe Engel 186 eindelijk overdekt

Na ruim 14 jaar in weer en wind te hebben gestaan kan De Blauwe Engel 186 van de stichting Transit Oost eindelijk een overdekte gestald worden. Door de inzet van vrijwilligers, de bijdrage van vele particulieren en de bereidwilligheid van bedrijven is het stichting gelukt om een overdekte loods te bouwen, waarbij later nog een museum zal worden geopend.

De Blauwe Engel was in de jaren ’60 tot ’80 van de vorige eeuw het gezicht van de Nederlandse Spoorwegen in Oost-Nederland. De in een blauwe kleurstelling afgeleverde treinen krijgen vanwege het markante gevleugelde symbool van fabrikant Allan al snel de bijnaam “Blauwe Engel”. Nadat ze in de loop der jaren allemaal een rood uiterlijk met een gele tien-harige snor op de kop krijgen, voert de NS de meeste tussen 1981 en 1985 af. 25 Treinstellen van het type DE-2 ondergaan in de periode 1971-1981 een grondige revisie/modernisering en doen in NS-geel dienst tot 1997. Treinstel 186 rijdt zelfs tot 2001.

Toekomst

De stichting heeft er jaren na gestreefd een eigen onderkomen te realiseren om haar unieke openbaarvervoer geschiedenis van Oost-Nederland te behouden voor de toekomst. Het dieseltreinstel DE2 behoort tot de mobiele erfgoed collectie van de stichting, waarin ook enkele voertuigen van de Geldersche Tramwegen (GTW) zijn ondergebracht. Nu de Blauwe Engel onderdak staat heeft de stichting één van zijn doelen weten te behalen. De volgende stap is realiseren van het museumgedeelte. Het nieuwe museum in Winterswijk zal in het voorjaar van 2017 haar deuren openen voor publiek.

Foto: Transit Oost

Foto: Transit OostFoto's: Transit Oost

Bron: Transit Oost