Vernieuwde Maaslijn moet zorgen voor snelle en betrouwbare spoorverbinding tussen Nijmegen en Roermond

De Maaslijn is een belangrijke spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond. De treinen op deze spoorlijn zijn vaak overvol door het groeiende aantal reizigers. Ook is de huidige verbinding storingsgevoelig met veel vertragingen en uitval tot gevolg, waardoor reizigers aansluitingen missen. De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland spraken daarom af om de situatie sterk te verbeteren.

Ingenieursadviesbureau Sweco kreeg opdracht van Limburg en ProRail om ervoor te zorgen dat de verouderde spoorlijn een moderne, snelle en betrouwbare verbinding wordt. Morgen geven de directeuren van ProRail, de provincie Limburg en Sweco het startschot voor de samenwerking.

De Maaslijn is een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. De diesellijn doorkruist de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en vormt een belangrijke economische verbinding. Om de spoorlijn te moderniseren startten de provincies Limburg, Gelderland en Noord-Brabant en ProRail dit jaar het project ‘Kwaliteitsverbetering Maaslijn’. De maatregelen omvatten onder andere elektrificatie van de spoorlijn, de aanleg van meerdere passeersporen en een extra station bij Grubbenvorst.

Werkzaamheden Sweco

Sweco ondersteunt provincies bij de engineering, de bestuurlijke besluitvorming, de conditionerende activiteiten en de contractvorming. De experts van Sweco maken ontwerpen voor onder andere het baanlichaam, de treinbeveiliging, de bovenleiding en de elektrische voeding. Ook verzorgen ze het technisch ontwerp voor het nieuwe station Grubbenvorst Greenport Venlo. Daarnaast stelt Sweco provinciale inpassingspannen voor Limburg en Noord-Brabant op en onderzoekt het bureau de effecten van de maatregelen op natuur en milieu. De werkzaamheden van Swecomoeten in 2017 zijn afgerond. Het gehele project moet in 2020 zijn opgeleverd.

Minder vertragingen en CO2-reductie

De maatregelen gaan zorgen voor minder vertragingen, minder treinuitval en betere aansluitingen op treinen in Nijmegen, Venlo en Roermond. Ook dragen ze sterk bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van zowel opdrachtgevers als Sweco. In plaats van dieseltreinen rijden er straks elektrische treinen op deze zeer drukke lijn en dat levert een structurele CO2-reductie op. Ook levert de nieuwe spoorlijn minder geluidsoverlast op voor de omgeving

Prachtige uitdagingen

“Wij dragen graag bij aan een schoner Nederland en zien dit contract dan ook als een mooi voorbeeld”, zegt Robert Dwars, projectmanager bij Sweco. “Het project is in meerdere opzichten een prachtige uitdaging. Er zijn veel partijen bij betrokken, het project mag geen vertraging oplopen en er moeten allerlei wettelijke procedures worden doorlopen. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat we samen de klus gaan klaren en ervoor gaan zorgen dat de Maaslijn een moderne, snelle en betrouwbare verbinding wordt.”


Een Veolia-trein op de nog niet geëlectrificeerde Maaslijn. Deze zullen vanaf december 2016 door Arriva worden overgenomen.

Bron: Ingenieursadviesbureau Sweco