Reiziger krijgt gelijk: onderzoek naar privacy NS
De Autoriteit Persoonsgegevens moet de privcay van treinreizigers uitgebreider onderzoeken. Dat heeft de rechter bepaald naar aanleiding van een zaak die was aangespannen door een reiziger, Michiel Jonker.
Jonker heeft een voordeelurenkaart en mag daarmee na 9:00 uur met 40 procent korting reizen. In het tijdperk van het papieren treinkaartje kon dat anoniem, nu moet dat met een persoonlijke ov-chipkaart. Houders met een voordeelurenkaart mogen ook andere reizigers met korting meenemen (samenreiskorting), die hoeven geen persoonlijke ov-chipkaart te hebben.
Om toch anoniem te kunnen reizen heeft Jonker een truc uitgebracht. Hij reist niet met zijn eigen persoonlijke ov-chipkaart, maar met een anonieme ov-chipkaart, en maakt gebruik van de samenreiskortingregeling. Bij controle toont Jonker naast de anonieme ov-chipkaart ook de persoonlijke ov-chipkaart, zodat de conducteur kan controleren dat hij een abonnement heeft en dus recht heeft op korting.
Die methode heeft Jonker lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken, totdat een conducteur daar geen genoegen mee nam. Het spoorbedrijf gaat achter de conducteur staan en stelt dat er ondanks dat Jonker betaalt voor de reis fraudeert, meldt reizigersorganisatie Voor Beter OV. Die overigens woest is op dat verwijt, omdat Jonker de treinreis betaald en gewoon reist mét zijn abonnement op zak.
Om de strijd met NS aan te gaan zou Jonker een dure civiele rechtszaak moeten beginnen. Opnieuw verzon Jonker een list en vroeg de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) handhavend op te treden richting NS. De waakhond stelde echter dat NS zich aan de wet hield. Nu heeft de rechter echter besloten dat de zaak uitvoeriger onderzocht moet worden.
De rechtbank benadrukt dat de uitspraak niet betekent dat het nu mogelijk is om een voordeelabonnement (of Dal Voordeel abonnement) af te sluiten in combinatie met een anonieme ov-chipkaart.
Foto: Maurits Vink (Wikipedia)
Bron: Treinreiziger