NS presenteert dienstregeling 2017
Op zondag 11 december 2016 gaat de nieuwe dienstregeling van start. Op zeven trajecten gaat NS meer treinen rijden. Ook wordt op een aantal trajecten de reis korter, komen er meer rechtstreekse verbindingen en zijn er kortere wachttijden op stations.
Met deze nieuwe dienstregeling kan NS de komende jaren groei op het spoor mogelijk maken. Zo verwacht NS volgend jaar 2% meer treinreizigers, wat circa 20.000 extra reizen met de trein per dag zijn. Er gaan ongeveer 150 treinen per dag meer rijden dan in 2016. Echter, niet overal kon de dienstregeling voor reizigers worden verbeterd. Op sommige trajecten zijn reizigers langer onderweg of moeten extra overstappen.
Grote wijzigingen
De dienstregeling voor 2017 is volledig nieuw ontworpen en brengt veel veranderingen met zich mee. Voor bijna alle reizigers verandert er iets aan hun treinreis: van kleine wijzigingen in vertrektijden tot andere routes, extra of juist minder overstappen en andere aansluitingen. De laatste grote wijzigingen in de dienstregeling waren in 2007 en 1998.
De grootste wijzingen zijn:
- NS verdubbelt het aantal Intercity’s tussen Almere en Schiphol. Daar rijden straks vier Intercity’s per uur.
- Tussen Arnhem en Nijmegen gaan twee Intercity’s sneller rijden omdat ze niet meer stoppen op tussengelegen stations. Voor de reizigers tussen het noorden (Zwolle) en Brabant (Roosendaal) wordt hierdoor de reistijd tot zes minuten korter. Voor de stations tussen Arnhem en Nijmegen komen extra Sprinters die rechtstreeks doorrijden naar Wijchen en ’s-Hertogenbosch.
- Op vijf trajecten rijden meer Sprinters: Breukelen-Amsterdam, Leiden-Hoofddorp, Wijchen-Nijmegen en in de spits tussen ’s-Hertogenbosch en Oss en tussen Groningen en Assen (vanaf mei 2017).
- Er rijden extra treinen in de spits tussen Alkmaar en Schagen en in de avonduren tussen Utrecht en Eindhoven.
- Op Utrecht Leidsche Rijn stoppen meer treinen (van 2 naar 4 per uur) en in de spits ook op Heiloo, Castricum en Hoorn Kersenboogerd.
- Reizigers uit de richting Groningen en Leeuwarden zijn met de nieuwe dienstregeling tot zes minuten sneller in Den Haag als ze via de Hanzelijn reizen.
- De reistijd tussen Eindhoven en Düsseldorf wordt een kwartier sneller door een betere aansluiting in Venlo.
- Rond Amersfoort sluiten de Sprinters beter aan op de Intercity’s, waardoor reizigers tot vijftien minuten korter onderweg zijn en meer reismogelijkheden krijgen.
- Amsterdam Zuid krijgt nieuwe rechtstreekse verbindingen naar Den Haag Laan van NOI, Den Haag HS, Delft, Schiedam, Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak.
- Tussen Hoofddorp-Amsterdam Centraal gaan vier rechtstreekse Sprinters per uur rijden.
- Reizigers tussen de Zaanstreek en Amsterdam Zuidoost en in de regio Arnhem-Nijmegen hoeven minder vaak over te stappen door meer rechtstreekse Sprinters.
Voor meer informatie over de wijzigingen heeft de NS een speciale pagina gepubliceerd. Ook zal de reisplanner op 14 oktober vanaf 12:00 geupdatet worden met de nieuwe reisadviezen.
Intercity Den Haag - Eindhoven
De nieuwe Intercity van Den Haag naar Eindhoven gaat over de HSL-lijn rijden. Hierdoor is een grote groep reizigers sneller op zijn bestemming. Deze treindienst wordt in twee stappen ingevoerd: in het begin van 2017 moeten reizigers nog overstappen in Breda. Dit levert tot 9 minuten reistijdwinst op. Later in het jaar wordt het een rechtstreekse verbinding en is de tijdswinst tot 11 minuten. Tussen Den Haag en Eindhoven gaan grote groepen reizigers erop vooruit, maar dit heeft gevolgen voor reizigers van en naar Dordrecht. Ter compensatie van het verlies van de Intercity vanuit Dordrecht naar Eindhoven komt er een Intercity van Dordrecht naar Breda en rijdt de Sprinter Dordrecht-Breda rechtstreeks door naar Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
Afwegingen dienstregeling
Vanaf 11 december rijden er meer treinen, op sommige trajecten zijn reizigers sneller door het land of hoeven ze minder lang te wachten op het station. Op belangrijke bestemmingen krijgen reizigers meer rechtstreekse verbindingen. NS heeft niet overal de dienstregeling voor alle reizigers kunnen verbeteren. Reizigers rond onder meer Dordrecht moeten overstappen. Tussen Almere en Schiphol gaan meer Intercity’s rijden, maar de reistijd tussen Utrecht en Almere is tijdelijk in één richting vijf minuten langer. Ook kan deze treindienst tijdelijk Utrecht Overvecht niet bedienen. Reizigers vanuit Venlo en Helmond krijgen een rechtstreekse Intercity richting Den Bosch en Utrecht, terwijl reizigers tussen Venlo en Den Haag voortaan in Eindhoven overstappen. De reistijd tussen Vlissingen en Rotterdam wordt vier tot zes minuten langer doordat de Intercity vanuit Zeeland naar Amsterdam langer in Roosendaal blijft staan ten behoeve van 10 minuten reistijdwinst voor reizigers naar Brabant.
"De dienstregeling gaat totaal op de schop"
Bron: Nederlandse Spoorwegen