Eind 2017 vierde trein tussen Leeuwarden en Meppel
De vierde trein op het traject tussen Leeuwarden en Meppel rijdt vanaf eind volgend jaar. Dit kwamen de provincie Fryslân, NS en ProRail op woensdag 16 november met elkaar overeen.
Oorspronkelijk zou de vierde trein begin 2017 rijden. Dit bleek niet haalbaar te zijn omdat door de inzet van meer treinen een tractieprobleem, oftewel een elektriciteitsprobleem kan optreden. De elektrische spanning op het spoor loopt op als er meer treinen op dit traject rijden. De oplossing is dat Prorail aan het werk gaat met de transformatorhuisjes (onderstations) langs het spoor. Deze aanpassing kost normaal gesproken minimaal twee jaar. ProRail heeft een manier gevonden om dit in één jaar op te lossen, zodat naar verwachting de extra trein eind 2017 al kan rijden.
Gedeputeerde Johannes Kramer heeft aangegeven verheugd te zijn: "Ik ben blij dat we er gezamelijk uit zijn gekomen. Zowel ProRail als de NS hebben hun uiterste best gedaan, ondanks de elektriciteitsproblemen, een vierde trein aan het eind van 2017 aan te bieden".
Sneller naar de Randstad
Er komen stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Sinds de dienstregeling 2014 rijdt gedurende de hele dag een derde trein per uur tussen Leeuwarden en Meppel. Zodra de aanpassingen aan de onderstations naar verwachting eind 2017 gereed zijn, rijden er vanaf eind volgend jaar twee snelle Intercity’s naar de Randstad. Daarnaast rijden er twee Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf 2021, als de aanpassing van de spoorinfrastructuur tussen Meppel en Zwolle klaar is, rijden de twee Sprinters vanuit Leeuwarden door naar Zwolle. Stap voor stap werken de partijen aan een aanzienlijke verbetering van de bereikbaarheid van en naar de Randstad.
Aanvankelijk had de NS nog plannen voor de inzet van geleasde diesel-treinen van Arriva.
Archieffoto: Roel Hemkes