Spoorscanner ziet gevaren goederenwagons
Een nieuwe innovatie van ProRail, DB Cargo, TU Delft en Railcenter moet ervoor zorgen dat de veiligheid rondom risicovolle goederenwagons nog beter wordt gehanteerd. Een speciale 'smart sensing testcontainer' voorzien van camera's en sensoren moet ervoor zorgen dat nummers, symbolen en informatieborden op goederen wagons die binnenkomen direct worden uitgelezen en geregistreerd.
"Dit doen we 24 uur per dag via een draadloos netwerk, dat elk moment een betrouwbaar overzicht geeft van welke gevaarlijke stoffen waar op het emplacement aanwezig zijn. Bij ongelukken en rampen kunnen we die cruciale informatie direct aan hulpdiensten geven en de omgeving waarschuwen", legt een woordvoerder van ProRail uit.
Volgens hem worden op deze manier ook defecten aan goederenwagons sneller opgespoord. "Dagelijks gaat het in Kijfhoek om 160 treinen, waarvan zo'n 10 procent met erg explosieve of giftige lading rijdt. Er gelden al strenge veiligheidsregels, maar met deze technische vinding is er sprake van een waterdicht systeem als de proef van enkele maanden slaagt. Die wordt dan in het land uitgerold." vervolgt de woordvoerder.
Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur eiste al eerder maatregelen om de actuele informatievoorziening van gevaarlijke en giftige stoffen te verbeteren, zodat er bij incidenten direct kan worden ingegrepen. Op het huidige moment vindt de registratie van de inhoud van de (ketel)wagons nog plaats in het W-LIS (Wagon Lading Informatie Systeem) plaats, maar dat zou niet 100 procent betrouwbaar zijn.
Het rangeer-emplacement van de Kijfhoek, nabij Barendrecht.