Kabinet: "ProRail definitief publiek"
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu definitief besloten om van private spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid (zbo) te maken.
ProRail is nu een bedrijf, terwijl het zo'n 2 miljard euro aan belastinggeld krijgt om aan het spoor te werken. Het kabinet hoopt met de verandering van ProRail van een bv naar een zbo beter te kunnen sturen op de financiën en prestaties van de organisatie. In de spoorsector is er altijd veel kritiek geweest op het plan om van ProRail een zbo te maken. Ieder spoorbedrijf heeft zich tot nu toe negatief uitgelaten.
Medewerkers van ProRail behouden met deze zbo hun eigen CAO en pensioen bij het Spoorwegpensioenfonds. De Raad van Commissarissen komt te vervallen. In een persbericht zegt het kabinet dat het zich zal inzetten om de organisatieverandering zonder financiële gevolgen voor reizigers, verladers en vervoerders te doen laten verlopen. Een garantie wordt echter niet gegeven. In de spoorsector heerst de vrees dat het treinkaartje duurder zal worden, omdat het bedrijf bij aankopen nu geen BTW hoeft te betalen, straks wel.
Eind 2017 verwacht het kabinet het wetsvoorstel voor de omvorming van ProRail BV naar een zbo gereed te hebben.
Het besluit werd niet in open armen genomen door de de Nederlandse Spoorwegen, FNV Spoor, het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en diverse reizigersorgansiaties. In oktober lieten ze in een brief aan Dijksma weten dat een verandering in de bedrijfsstructuur van ProRail volgens hun niet verstandig is. Ook werkgeversorganisatie VNO-NCW keek negatief op naar het plan vanwege mogelijke negatieve gevolgen voor investeringen in het spoor.
Reactie ProRail
In een reactie laat ProRail weten niets van het besluit te hebben gehoord. Ze hebben aangegeven eerst de situatie grondig te gaan bestuderen wat de de personele, organisatorische, juridische en financiële consequenties zijn van het kabinetsbesluit. Een woordvoerder van Dijksma zegt dat ProRail wel degelijk op de hoogte is gebracht van het besluit en betrokken is bij het traject naar deze besluitvorming.
Ook reizigersvereniging Rover heeft aangegeven teleurgesteld te zijn en hoopt dat een volgende kabinet de situatie weer terugdraait. Ook vrezen ze voor duurdere treinkaartjes.
Het gebouw van ProRail in Utrecht die ook 'De Inktpot' genoemd wordt.
Foto: Arjandb
Bron: Treinreiziger