Provincies Groningen en Friesland maken eisen nieuwe consessie bekend
OV-bedrijven kunnen zich vanaf nu inschrijven om in december 2020 de regionale treinlijnen in Groningen en Friesland te verzorgen. Dinsdag zijn de eisen voor de treinconcessies door beide provincies bekendgemaakt.
De nieuwe contracten zullen een looptijd hebben van vijftien jaar. In de aanbesteding worden er diverse eise gesteld op het gebied van betrouwbaarheid, puctualiteit, en comfort. Ook zijn er eisen waarbij er voldoende zitplaatsen aangwezig moeten zijn, de aanwezigheid van een toilet en de mogelijkheid tot het gebruik van wifi.
Plannen voor nachttrein
Aanvullend wordt er ook geëist dat de nieuwe vervoerder meer treinen op bepaalde trajecten laat rijden. Zo moeten er meer sneltreinen richting Leeuwarden en Winschoten gaan rijden. Ook wordt er gedacht aan een nachttrein tussen Groningen en Leeuwarden, deze zou van donderdag op vrijdag en van vrijdag op zaterdag moeten gaan rijden, aansluitend op de laatste intercity vanuit Zwolle. De OV-vervoerders wordt tevens gevraagd hier een prijsopgave voor te maken.
Trein naar Stadskanaal en duurzame energie
De nieuwe concessiehouder moet bovendien meewerken aan onderzoeken om de treinverbinding naar Veendam in de toekomst door te trekken naar Stadskanaal, en de lijn naar Leer uit te breiden naar Bremen.
Ook willen de provincies graag dat er gebruik wordt gemaakt van duurzame brandstoffen. Hierbij moet er mogelijk gekeken worden naar nieuwe treinstellen.
Ook verlangen de provincies dat al het personeel wordt overgenomen als een nieuwe vervoerder de concessie wint ten koste van Arriva, dat de regionale treindiensten op dit moment exploiteert.
Kanshebber
Uiteindelijk moet in juli duidelijk worden welk bedrijf vanaf 2020 het treinvervoer in Groningen en Friesland mag verzorgen. Deze zal dan voor de trajecten Groningen Europapark-Leeuwarden, Delfzijl-Groningen-Veendam en Eemshaven-Roodeschool-Groningen-Winschoten-Leer gelden.
Foto: Roel Hemkes