'ProRail verbiedt verkeersleiders te gamen tijdens werktijd'
Spoorbeheerder ProRail heeft alle verkeersleiders het gebruik van een smartphone op de werkvloer verboden, voor het gebruik van het bekijken van films of het spelen van een spelletje. Afgelopen week heeft de spoorbeheerder dit formeel per brief aan haar werknemers bekend gemaakt.
"Het spelen van een spel of het kijken van films op de eigen smartphone, tablet of laptop hebben een intensief karakter. Ze vragen een dusdanige inspanning en concentratie, dat de uitvoering van taken onder druk komt te staan", stelt ProRail in de formele brief.
"Deze activiteiten zijn op de werkvloer verboden", aldus ProRail die het verbod ook heeft ingesteld om aansprakelijkheid van werknemers bij grote fatale ongevallen te voorkomen.
De aanleiding voor de maatregel is de treinramp bij Bad Aibling in Zuid-Duitsland van vorig jaar. Toen reden er twee treinen frontaal op elkaar nadat ze door een fout van de treindienstleider op hetzelfde spoor waren gedirigeerd. Uit onderzoek bleek dat de verantwoordelijke verkeersleider tijdens zijn werk zijn ogen had gericht op het spelletje Dungeon Hunter 5 op zijn smartphone dan de treinen.
'Preventieve maatregel'
"In Nederland kan zo'n situatie niet worden uitgesloten. Dat kan serieuze gevolgen hebben voor betrokkenen", waarschuwt de spoorbeheerder die vermoedt dat er niet veel met de smartphones gespeeld wordt tijdens werktijd. "Maar we willen met de brief preventief handelen en mensen met verantwoordelijke functies moeten altijd nadenken over iedere vorm van afleiding. Die moet voorkomen worden."
App's voor de machinist
Spoorvakbond VVMC trok eerder al aan de bel over de toenemende afleiding van machinisten door de nodige app's op de telefoon, die nodig zijn voor de dagelijkse werkzaamheden op het spoor.
Volgens ProRail worden zowel de tablet als de smartphone onmisbaar bij de taken van een machinist. De spoorbeheerder vindt dat dat moet kunnen maar waarschuwt de treindienstleiders wel om goed na te denken op welke manier ze deze digitale hulpmiddelen moeten gebruiken.
"Denk na over wat normaal is en wat is af te raden. De veiligheid op het spoor heeft bij ProRail de hoogste prioriteit", aldus een woordvoerder.
De werkvloer van het OCCR (Operationeel Controle Centrum Rail) in Nederland.
Foto: Treinenweb