Boete dreigt voor NS door problemen HSL
In het algemeen gaat het beter met NS. Het spoorbedrijf heeft in 2016 meer reizigers vervoerd, de tevredenheid is gestegen en ook de winst pakt hoger uit. Maar op de hogesnelheidslijn blijven de prestaties voor het tweede jaar op rij achter. Daardoor dreigt er voor NS een boete.
In 2016 zijn tien van de twaalf prestatie-indicatoren gehaald. Bij veel indicatoren zijn de prestaties net iets beter dan in 2015. Zo is de stiptheid gestegen van 91% naar 91,3%. Ook het aantal treinreizigers dat een 7 of hoger geeft is gegroeid (van 74% naar 77%).
Maar op de HSL wil het nog niet vlotten. De vervoerscapaciteit in de spits is voor het tweede jaar op rij niet voldoende. Dat is riskant voor NS. Als de prestaties op één indicator drie keer niet gehaald worden, kan het Ministerie ingrijpen. In het uiterste geval zou zelfs een deel van de concessie afgepakt kunnen worden.
De NS gaat er echter niet vanuit dat er wordt ingegrepen in de concessie. “Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat NS zijn uiterste best doet op de HSL. Met een andere vervoerder zijn de problemen niet opgelost,” zei NS-topman Rogier van Boxtel bij de presentatie van de jaarcijfers.
Behalve de zitplaatscapaciteit in de spits, voldoet ook de reizigerspunctualiteit op de HSL niet. Die viel in 2015 nog binnen de norm. Ondanks dat de Intercity Direct vaak uitvalt, zijn treinreizigers wel tevreden over het vervoer over de HSL. 78% van de HSL-reizigers geeft NS een 7 of hoger. Daarmee is de tevredenheid dus net iets hoger dan bij de gewone trein. Daarmee is de bodemwaarde ruimschoots gehaald: als 68% of meer van de treinreizigers op de HSL tevreden is, is het Ministerie van Infrastructuur tevreden. Of NS een boete krijgt vanwege de slechte prestaties op de HSL, is een zaak van dat ministerie.
Eigenlijk hadden er over de HSL al meer treinen moeten rijden, maar door problemen bij Bombardier zijn er nog geen HSL-Traxx-locomotieven beschikbaar voor de dienst Amsterdam – Brussel. De bedoeling is dat de Beneluxtrein per december alsnog via de HSL gaat rijden en daardoor een half uur sneller wordt. Van Boxtel durft echter geen garanties te geven of die planning gehaald gaat worden.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger