NS bestelt extra treinstellen voor de Intercity Brussel
NS koopt twee extra intercitytreinen die ook in België kunnen gaan rijden. Het gaat om een eerste kleine order, later wordt besloten over een vervolgorder ter vervanging van de gehele vloot voan de Intercity Brussel. Dat schrijft minister Dijsselbloem in een brief aan de Tweede Kamer.
De huidige rijtuigen die nu in de Intercity Brussel rijden zullen in 2025 zijn afgeschreven. Weliswaar heeft NS voor de periode na 2025 nog geen concessie, maar het bedrijf is verplicht om voor continuïteit te zorgen bij afloop van de concessie. Die bepaling is expres opgenomen, omdat NS in het verleden investeringen in nieuw materieel uitstelde op het moment dat er geen zekerheid was over een nieuwe concessie.
Intercity NG treinstellen
De NS koopt twee extra treinen van het type ICNG, welke vorig jaar al besteld werden. Deze zullen door Alstom worden gebouwd en kwamen tijdens de aanbesteding het beste uit de bus. De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. In het contract had de NS tevens de mogelijkheid om gebruik te maken van een vervolgorder. Deze wordt nu dus gebruikt voor de levering van treinstellen voor in de Intercity Brussel.
"Op deze manier wordt geborgd dat de huidige ICR-rijtuigen op tijd kunnen worden vervangen. Ik heb NS in mijn hoedanigheid als aandeelhouder toestemming gegeven voor de investering in deze twee treinen, waarbij NS deze bestelt voor eigen rekening en risico” schrijft Dijsselbloem.
Naar verwachting gaan de eerste treinen in Nederland in 2021 rijden. Voorafgaand vindt een kleine serieproductie plaats om de trein mee te testen te keuren. Medio dit jaar zal de productie bij Alstom in Polen opgestart worden.
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Treinreiziger