Z.L.S.M. mag voorlopig niet doorrijden naar Valkenburg
De Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij mag voorlopig niet meer doorrijden naar station Valkenburg. De toestemming tot het betreden van de hoofdbaan moet opnieuw worden aangevraagd. “Dat klopt”, zegt Michel Schellekens van de ZLSM. “We zijn helaas door de staatssecretaris en de Inspectie Leefomgeving en Transport van de lijn afgegooid”.
De aanleiding van het besluit ligt bij de veranderde regelgeving van de Europa. De ZLSM stelde altijd machinisten aan met een Europees veiligheidscertificaat. Vanaf vorig jaar zijn de eisen verscherpt en moeten de vrijwillige machinisten voor 46 dagen lang een kostbare opleiding volgen om hun werk als machinist voor te mogen zetten. Doordat veel vrijwilligers van de ZLSM een arbeidscontract bij een andere werkgever hebben is het haast onmogelijk om hier tijd voor vrij te maken. "Geen enkele werkgever zal zijn medewerker zoveel dagen achtereen kunnen missen”, aldus Schellekens van de ZLSM.
Ook is dit niet het enige. Op het traject van de ZLSM heeft de Inspectie het station van Schin op Geul als eerste station aangemerkt op de hoofdbaan. Dit is volgens de Inspectie ‘het emplacement Schin op Geul’. Daardoor mogen de huidige gecertificeerde machinisten niet verder rijden naar Valkenburg.
Omdat de inspectie op verzoek van de ZLSM geen uitleg heeft gehad voer de eisen voor de 46-daagse opleiding heeft het bestuur een beroepsschrift ingediend die binnen zes weken behandeld dient te worden. "Het is mogelijk – na overleg gehad te hebben met de provincie Limburg en de gemeente Valkenburg aan de Geul – dat er daarna nog een beroepsprocedure volgt", zegt Schellekens.
De Limburgse stoomtrein stichting kan hierdoor commercieel gezien op dit moment nog geen ritten in de zomer aanbieden. "Wij hopen dat er in 2018 of 2019 duidelijkheid van de regering in deze kwestie komt. Overigens rijdt Arriva de toeristen van Valkenburg naar Schin op Geul zodat ze daar op de ZLSM-trein kunnen stappen. Maar of dat lukt? Inmiddels is de teneur bij de Inspectie dat alles wat oud is, is lastig, dus liever van de spoorbaan af”.
Archieffoto: Jvdveldt