ProRail: "Volgend jaar zelfrijdende treinen"
ProRail stelt zichzelf als doel om volgend jaar proeven gaan doen met zelfrijdende treinen. Dat zegt ProRail’s innovatiemanager Chris Verstegen in een interview met het Technisch Weekblad.
“Automatic Train Operation is het equivalent van automatische rijden op de weg of de automatische piloot in het vliegtuig”, legt de innovatiemanager uit. Tot nu toe rijden zelfrijdende treinen of metro’s in gesloten systemen.”Daar kan niemand iets op de rails leggen, er kan geen koe op de rails lopen en er zijn geen overwegen. Ons spoor is een open systeem van ruim 3.000 km dat het hele jaar wordt blootgesteld aan weer en wind en makkelijk toegankelijk is. Dat brengt risico’s met zich mee” zegt Verstegen.
Machinist blijft aanwezig
Om die reden zal de machinist daarom voorlopig ook nog niet verdwijnen. Op dit moment kan de mens sommige situaties beter inschatten. Als dat door de techniek gaat veranderen, dan is het volgens Verstegen uiteindelijk aan de vervoerder om de beslissen of de machinist wel of niet verdwijnt.
Dat er meer automatisch gaat, is ook voor het spoor geen nieuwe ontwikkeling. “We hebben ook al het systeem van automatische treinbeïnvloeding, dat ingrijpt als de trein te hard gaat. Wat we nog moeten automatiseren is gas geven en remmen.”
Volgens het Technisch Weekblad is de zelfrijdende trein misschien wel dichterbij dan de zelfrijdende auto. Beide hebben als uitdaging dat sensoren moeten leren begrijpen wat ze zien, is een voorwerp bijvoorbeeld een doos of blok beton? Verstegen is in het interview hoopvol gestemd. “Ik denk dat de techniek op een gegeven moment beter zaken kan herkennen dan een mens. Ik denk ook dat je daar proeven mee moet doen.”
"Rijpe innovatie om getest te worden"
Redacteur Ariën Claij van Treinenweb vindt het een mooie innovatie die tegenwoordig vast en zeker rijp is om getest te worden: "Samen met het ERTMS-beveiligngssysteem kan de snelheid ook prima in de gaten worden gehouden, en worden ingegrepen als dit nodig is. Ook de autonome auto's van Google hebben zich afgelopen jaren goed bewezen in Amerika, en voor treinen is het allemaal een stuk simpeler doordat deze één vaste route over de rails volgen, en alle belangrijke informatie over hun traject binnen krijgen via ERMTS".
Vorig jaar zouden er eigenlijk samen met DB al een proef plaats vinden met zelfrijdende goederentreinen op de Betuweroute. Die proef is toen uitgesteld. Duidelijk is dat in elk geval ook de provincie Groningen geïnteresseerd is in zelfrijdende treinen.
Archieffoto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger