ProRail en NS voeren verbeteringen door na grote stroomstoring Amsterdam

ProRail en de NS hebben een aantal aanpassingen in de organisatie doorgevoerd. Dit is naar aanleiding van een grote stroomstoring in januari dit jaar in Amsterdam die het treinverkeer ontregelde. Hiermee willen ze bij dergelijke gevallen de treindienst weer sneller kunnen opstarten.

Om deze problemen in de toekomst te voorkomen willen ProRail en de NS dat de noodstroomvoorziening vanaf meerdere plekken handmatig is kan worden ingeschakeld, zodat men niet meer afhankelijk is van een onderhoudsaannemer zoals op 17 januari. Toen begin de stroomstoring om 4:19, waarna de treinen pas laat in de avond weer volgens dienstregeling konden rijden. De stroomstoring lag bij energieleverancier Liander in een verdeelstation van Energiebedrijf TenneT.

Normaal gesproken moest vingen batterijen het treinbesturingssysteem op bij de verkeersleidingspost in Amsterdam en het besturingscentrum van ProRail. Echter het noodstroomsysteem welke door de batterijen gevoed woeden bleek niet te werken. Daardoor vielen de systemen om 4:40 weer uit waarna het treinverkeer massaal uitviel. Een onderhoudsaannemer kon uiteindelijk een uur later de stroomaggregaat weer aanzetten.

De problemen hielden vervolgens aan omdat door de stroomstoring de reisinformatiesystemen en de toegangspoortjes niet werkten. Met als gevolg dat er een beperkte dienstregeling kon worden gereden op die dag.

Verbeteringen

Om deze gang van zaken te verbeteren heben ProRail en NS maatregelen genomen. ProRail zal naast de handmatige besturing van de noodstroom ook extra controles implementeren en waar nodig het de systemen voorzien van een upgrade.

Ook zullen de medewerkers worden getraind om zich aan te melden bij de systemen voor incidenten. "Hier blijkt behoefte aan te zijn doordat bij herstel van de energievoorziening problemen ontstonden", aldus ProRail.

Foto: Treinenweb
De verkeersleidingspost van ProRail