Eerste dagen na langdurige werkzaamheden Assen verlopen goed

De eerste ochtendspits met de inzet van tijdelijke bussen tussen Hoogeveen en Groningen is dinsdag goed verlopen. De bussen worden ingezet omdat het treinverkeer bij rond station Assen gestremd is vanwege ingrijpende werkzaamheden.

Tegenover Dagblad van het Noorden zegt NS-woordvoerder Anita Boonstra: "Dit is de eerste echte ochtendspits. Je ziet nu dat iedereen naar zijn werk gaat. Studenten gaan weer op pad." Het treinverkeer tussen Hoogeveen en Groningen is stilgelegd vanwege de werkzaamheden. Tussen deze twee plaatsen rijden er snel- en stopbussen. De snelbussen rijden vanaf Hoogeveen naar Groningen en Assen, en de stopbussen stoppen in Beilen en Haren. Station Groningen Europapark wordt overigens overgeslagen. Reizigers naar dit station dienen over te stappen op station Groningen waarna men de stoptrein van Arriva kan nemen.

Op de stations waar de bussen stoppen zijn ook veel mensen in gele hesjes aanwezig. "Met borden staat aangegeven waar reizigers heen moeten. De situatie is toch anders dan je gewend bent. Mensen willen ook vragen stellen aan medewerkers. Bijvoorbeeld welke bus ze moeten hebben", vertelt Boonstra. Ze benadrukt wel dat reizigers afhankelijk van hun eindbestemming rekening moeten houden met een extra reistijd van 15 tot 45 minuten.

Een projectcoördinator van Traffic Support, het bedrijf die de touwtjes in handen heeft bij de coördinatie van het busvervoer, zegt dat de door de NS ingehuurde busvervoerder Lanting 15 bussen op reserve heeft staan. Hiermee wil de NS voldoende capaciteit bieden mocht het extreem druk worden.

Werkzaamheden station Assen

Afgelopen weekend begonnen de werkzaamheden aan het spoor op het station in Assen. Niet het spoor gaat op de schop, maar ook zal er een perron bij worden gebouwd en wordt er een nieuw tunnelelement op zijn plek gereden. Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat er vanaf september een extra trein kan rijden tussen Assen en Groningen. ProRail vervangt de komende weken elf wissels, bijna vier kilometer aan spoor en zes kilometer bovenleiding. Ook wordt er gewerkt aan een splinternieuw stationsgebouw.


Een illustratie van hoe het nieuwe station van Assen eruit moet komen te zien. (Foto: Team-A)