Bombardier presenteert nieuwe locomotieven voor TRAXX-platform
Treinenbouwer Bombardier Transportation presenteerde vorige week zijn nieuwe productplatform voor de locomotiefsector op de Trade Logistic-beurs in München. Hiermee wil de fabrikant uiteindelijk nog meer klanten uit meerdere landen kunnen bedienen.
Naast de Bombardier TRAXX AC3 locomotief, die wordt aangedreven door wisselstroom, is het productplatform nu compleet met de introductie van nieuwe Bombardier TRAXX MS3 (multisysteem) en DC3 (gelijkstroom) locomotieven. Terwijl de MS3 kan worden gebruikt onder de vier spanningen die vaak in Europa voorkomen, kan de DC3-versie op directe routes werken, bijvoorbeeld in Italië en Polen. Met het nieuwe locomotiefplatform heeft Bombardier nu het meest moderne en uitgebreide assortiment elektrische locomotieven van de spoormarkt.
Michael Fohrer, president van Bombardier Transportation, zegt: "Ons nieuwe locomotiefplatform biedt exploitanten passende oplossingen voor alle elektrificatiesystemen. De voordelen zijn voornamelijk op het gebied van trekkracht, economische en ecologische werking en op maat gemaakte servicevarianten. Ons nieuwe platform zal de exploitanten in staat stellen zich te vertrouwen op de Last Mile-functie in heel Europa, waardoor het mogelijk is om niet-geëxploiteerde spoorafdelingen in havens en grenzen te overbruggen en om stroomuitval te compenseren. "
Vergeleken met soortgelijke locomotieven in deze serie, bieden de nieuwe TRAXX locomotieven een betere prestatie. Zij zullen elk een extra vervoer kunnen trekken en hun efficiëntiegraad zal 1,9 procent hoger zijn. Dit betekent dat exploitanten ongeveer 30.000 euro kunnen besparen over de 30-jarige levensduur van de locomotief. Bovendien kan een Ecomode het totale energieverbruik met vijf procent verminderen door afzonderlijke tractomotoren uit te schakelen. De locomotieven zijn ook ontworpen voor conditie-based en modulair onderhoud, waardoor de downtime wordt verminderd door de mechanische service sneller en makkelijker te maken.
In het bijzonder zijn de eigenschappen van de locomotieven MS3 en DC3 afgeleid van de TRAXX AC3 locomotief, waarvan meer dan 280 tot op heden verkocht zijn.
De nieuwe locomotieven zijn gebaseerd op het succesvolle TRAXX-platform, dat al 15 jaar bestaat en waarvan inmiddels 1.750 locomotieven in Europa actief zijn. In Nederland hebben de NMBS, NS en diverse goederenvervoerders de beschikking over de meerspannings-serie in de TRAXX-generatie.
Foto: Bombardier Transportation
Bron: Bombardier