Thalys hoopt op groei met extra reisklasse
De Thalys krijgt vanaf december een extra klasse. Daardoor moet het aantal reizigers in 2018 groeien naar 7 miljoen. In 2016 vervoerde Thalys 6,7 miljoen reizigers. Ticketverkoop voor de vernieuwde Thalys formule start op 12 september 2017. Dat heeft het bedrijf woensdag bekend gemaakt tijdens een persconferentie in Brussel.
Comfort 2, zoals de 2e klas nu bij Thalys heet, gaat straks Standard heten. Verder wijzigt er niet veel voor de reiziger. Op dit moment zijn er altijd treinkaartjes naar Parijs te koop vanaf 35 euro, wat zo blijft.. De goedkoopste kaartjes zijn ook straks niet om te boeken. Al gaat de naam van deze tickets wel veranderen. Nu worden die aangeboden als “No-Flex”, straks als “Mini-Standard”. Het duurste 2e klas ticket kost nu 135 euro, ook dat blijft straks ongewijzigd. Wel zegt Thalys dat het aantal voordelige tickets straks groeit van 25% naar 30%.
Comfort
De 1e klas, die Thalys momenteel Comfort 1 noemt, heet straks Comfort. “Doelgroep zijn alle reizigers die de voorbije jaren overschakelden van Comfort 1 naar Comfort 2 vanwege het striktere vervoersbeleid” schrijft het bedrijf in een persbericht. Toch is de vraag of die doelstelling gaat lukken: een 1e klas ticket Amsterdam – Brussel kost nu minimaal 49 euro. Straks kun je die kopen vanaf 45 euro. Voor de route Amsterdam – Parijs kost een 1e klas ticket nu nog minimaal 79 euro, straks 72 euro.
'Premium'-klasse
De nieuwe klasse gaat Premium heten en zal gericht zijn op zakelijke reizigers. Een premium ticket Amsterdam – Parijs gaat straks minimaal 135 euro kosten, en dat kan oplopen tot 205 euro. Of het comfort van de stoelen in Premium hoger zal zijn dan in Comfort, is nog niet bekend. Het lijkt erop dat het zou gaan om de service en dienstverlening.
Meer services
De bekende Belgische kok Frank Fol, ook wel de ‘groentekok’ genaamd, zal zorgen voor het Premium menu. Ook kunnen Premium reizigers rekenen op betere wifi. “Vanaf 10 december wordt het wifi-forfait Premium opgetrokken tot 500 MB. Ook de lounges in Parijs en Brussel, maken vanaf nu deel uit van het Premium-aanbod” schrijft Thalys in het persbericht.
Partner van NS
Thalys rijdt vanuit Amsterdam via Schiphol en Rotterdam circa 10x per dag via Antwerpen en Brussel naar de Franse hoofdstad naar Parijs. Daarnaast rijden er nog twee treinen per dag die Lille als eindbestemming hebben, aangevuld met een paar enkele extra treinen die Brussel als eindbestemming hebben. Thalys is eigendom van de Franse, Belgische en Duitse spoorwegen. NS heeft in het verleden wel eens interesse getoond om ook aandeelhouder te worden in de formule. NS is nu partner.
Archieffoto: Delft Trains
Bron: Treinreiziger