ProRail bouwt laatste stukje Betuweroute af

Spoorbeheerder ProRail start deze maand met de afronding van het allerlaatste stukje van de Betuweroute aan de grens. Tussen Zevenaar en Babberich aan de Duitse grens wordt de laatste 3 kilometer goederenspoorlijn gebouwd.

Uiteindelijk moet in december 2018 de hele operatie voltooid zijn, waarmee de Betuweroute direct kan worden aangesloten op het nieuwe deel van de goederenlijn die in Duitsland wordt aangelegd. De beoogde opening zou op 2022 moeten zijn, maar Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) gaf in februari van dit jaar al aan dat dit moment “niet langer realistisch” is, omdat het buurland problemen heeft met de afgeven van de vergunningen.

Geschiedenis

De aanleg van de 172 kilometer lange goederenlijn van Rotterdam naar de Duitse grens startte in de jaren negentig van de vorige eeuw. In 2007 werd de Betuweroute in gebruik genomen. De Betuweroute zorgt voor een doorgaande industriespoorverbinding tussen Rotterdam en Genua (Italië).

Tot vorig jaar moesten goederentreinen bij Zevenaar over op het reguliere spoor waarover ook de NS rijdt. ProRail heeft sindsdien het spoor aangepast zodat dit niet meer het geval is, en treinen kunnen doorrijden met dezelfde spanning op de bovenleiding en het gebruik van hetzelfde veiligheidssysteem (ERTMS). Duitsland bouwt 70 kilometer nieuw spoor vanaf de grens tot aan Oberhausen.

Archieffoto: ProRail
Archieffoto: ProRail