Binnenkort nieuwe start voor mobiel inchecken met KPN-klanten

Klanten van KPN, Simyo en Telfort kunnen binnenkort weer gebruik maken van 'OV-chip mobiel', om in het openbaar vervoer in- en uit te kunnen checken met smartphone. De app krijgt een herkansing en zal na de zomer opnieuw worden geïntroduceerd.

Kort na de introductie op 22 mei bleken er zoveel kinderziektes te zijn, dat KPN-klanten zich tijdelijk niet meer konden aanmelden voor de betaaldienst. Intussen wordt hard gewerkt aan verbeteringen. ''We staan ook open voor feedback. Kom vooral langs als je denkt dat het eenvoudiger kan!", aldus een woordvoerster van het incheckproject.

Aanmeldproces

Klanten van de genoemde providers bleken vast te lopen op het aanmeldproces van de app's die bovendien ook zeer omslachtig is. Zo moeten er drie app's worden geinstalleerd en moet er via internet een speciale registratieprocedure worden gevolgd. Voor Vodafone-klanten bleek dat geen probleem, omdat die al beschikten over een 'wallet' die de draadloze betalingen regelt. Voor de andere klanten geldt een andere app die niet stabiel zou zijn.

Ook ontstonden problemen door de belangstelling, die veel groter was dan verwacht. ''Daar werden we door overdonderd. Zo'n massaal aanbod hebben we niet kunnen testen", zegt de woordvoerster.

"Te vroeg uitgerold"

De woordvoerster geeft zelf toe dat de app te vroeg is uitgerold over een breed publiek. ''We hadden het beter een bètaversie kunnen noemen die nog in ontwikkeling is. Voor ons is het nu 'learning by doing' geworden. Maar de mensen die er al mee reizen zijn hartstikke enthousiast.''

Ook de redactie van Treinenweb heeft kort na de introductie geprobeerd een proef uit te voeren, maar strandde ook voortijdig bij het installeren van de 'wallet'- app. Een beta-versie heeft tot op heden nog geen soelaas geboden. "We houden het in de gaten, en zodra het stabiel wordt verklaard gaan we natuurlijk verder testen", aldus de redactie van Treinenweb.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb