Sloop oude Botlekbrug begonnen
Afgelopen zondagmiddag is er een begin gemaakt met de ontmanteling van de oude Botlekbrug. Dat gebeurde met het uithijsen van het hefdeel. De brug was hét symbool van de havenuitbreiding van Rotterdam. Het 850 ton zware, 60 meter lange en 23 meter brede brugdeel is na het uithijsen naar Vlaardingen gevaren, waar het verder uit elkaar wordt gehaald.
Met de sloop van de oude brug verdwijnt een stuk spoorhistorie en een vele decennia oud kenmerk voor de Rotterdamse haven. Sinds de ingebruikname in 1955 reden meer dan een miljoen goederentreinen over de brug. In de hoogtijdagen waren dat er zo'n 31 duizend per jaar. In 2006 werd de Botlektunnel in gebruik genomen, waarna jaarlijks nog ongeveer 3.400 treinen over de oude brug reden.
Nieuwe Botlekbrug
Spoorbeheerder ProRail werkt samen met Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes aan een nieuwe brug voor alle verkeer. ProRail is verantwoordelijk voor de aanleg van spoor op de nieuwe Botlekbrug. Deze brug is al open voor autoverkeer, fietsers en voetgangers
Het belangrijkste voordeel dat de nieuwe brug biedt, is dat deze meer weg- en treinverkeer aan kan dan de oude. De nieuwe is hoger, waardoor hij minder vaak open hoeft (van 50 naar 20 openingen per dag). Een ander voordeel is dat straks de oostelijke vaarweg bevaarbaar is voor het scheepvaartverkeer. Nu nog ligt de oude Botlekbrug in de weg.
Met twee doorvaartopeningen kunnen schepen de brug aan beide kanten passeren en hoeven ze niet op elkaar te wachten. Dit scheelt ook in de duur van een brugopening. De doorvaart is straks met 87 meter breder dan voorheen, waardoor schepen makkelijker kunnen manoeuvreren.
De sloop van de oude #Botlekbrug uit 1955 is begonnen, zo komt er meer ruimte voor scheepvaart over de Oude Maas https://t.co/F1d6AoFnSW pic.twitter.com/pwp29DCKEW
— Rijkswaterstaat (@Rijkswaterstaat) 9 oktober 2017
De nieuwe Botlekbrug, die gereed zal worden gemaakt voor goederenvervoer. Daarachter ligt de oude inmiddels gesloten Botlek-brug, herkenbaar aan de open heftorens. (Foto: Bennie91)
Bron: ProRail