Arriva Limburg presenteert aanpassingen in dienstregeling 2018

Arriva Limburg heeft onlangs zijn gewijzigde dienstregeling gepresenteerd die zij vanaf medio december willen gaan hanteren. De veranderingen in het rijplan zijn nodig omdat de NS de dienstregeling op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven aanpast met meerdere treinen per uur.

Volgens de Limbrgse vervoerder zullen er op deze manier betere aansluitingen voor de NS-Intercity worden gerealiseerd in Heerlen, Maastricht en Sittard. Voor de Maaslijn in Noord-Limburg zal er niks gaan veranderen.

Wijzigingen

Lijn S1 Roermond - Venlo - Venray - Nijmegen
Sinds 4 september is de inzet van treinen verbeterd met extra treinen, en dit zal de vervoerder blijven doorzetten in 2018. De dienstregeling van de lijn wordt niet gewijzigd. De aansluiting in Roermond op de Intercity-treinen naar en van Eindhoven wordt wel ruimer, wat de overstap ten goede komt. De goede aansluitingen in Venlo op IC Eindhoven en de RE13 naar Düsseldorf blijven gehandhaafd

Lijn S2 Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck
De knoop Sittard wordt weer in ere hersteld. Dat betekent dat iedere Intercity vanuit de Randstad en Eindhoven vier keer per uur een verbinding naar Maastricht heeft. De Intercity rijdt zelf door naar Maastricht of in Sittard en biedt de S2 een aansluiting naar of van Maastricht. Hierdoor zal er in Sittard een stop plaatsvinden van 7 minuten om de genoemde aansluitingen te kunnen bieden. In Maastricht zal de stop op het station wordt teruggebracht van 3 naar respectievelijk 4 minuten.

De trein met vertrek 23:35 vanaf Maastricht Randwyck zal van Sittard doorgetrokken worden naar Roermond met aankomst 0:26. Daar is dan nog een aansluitende rit op lijn S1 tot Venlo.

Op dit traject wordt alle dagen van de week een extra rit Sittard - Roermond (beide richtingen) geboden in de late avond. Verder is het dienstregeling aanbod gelijk aan de huidige dienstregeling.

Lijn S3 Sittard - Heerlen - Kerkrade
Het wordt weer mogelijk vanuit Kerkrade in Heerlen over te stappen op de Intercity van en naar Eindhoven, wat ten gode komt aan de inwoners van Landgraaf en Kerkrade. De aansluiting op de sneltrein naar en van Maastricht Randwyck wordt ruimer door een beter gebruik van de perrons in Heerlen. In Sittard sluit lijn S3 consequent in beide richtingen aan op de Intercity Maastricht - Eindhoven.

In de avonduren rijden minder IC's tussen Heerlen en Sittard. Lijn S3 biedt dan in alle gevallen een overstap in Sittard naar en van Heerlen en Kerkrade. De extra capaciteit in de ochtendspits richting Sittard, die nu geboden wordt blijft gehandhaafd. Wel gaat Arriva onderzoeken wat de consequenties zijn op de aantallen reizigers tussen Heerlen en Sittard als in Heerlen vanaf de Intercity overgestapt kan worden naar en van Kerkrade.

Lijn S4 Stoptrein Maastricht Randwyck - Heerlen
De tijden vanuit Heerlen worden zodanig gewijzigd dat in Maastricht een betere overstap ontstaat op de IC naar en van Eindhoven. Deze wordt teruggebracht van 25 naar 9 minuten. Ook in Heerlen blijft een goede overstap op de IC en lijn S3 naar en van Sittard.

Lijn S5 Sneltrein Maastricht Randwyck - Heerlen
De dienstregeling van lijn S5 wordt in patroon gebracht met lijn S4. In Heerlen zijn goede aansluitingen op de IC en in Maastricht op lijn S2 naar Sittard.

Treininzet

  • Op lijn S1 rijden de Stadler GTW en Alstom Lint dieseltreinen. De Lint treinen rijden uitsluitend in de spitsuren van maandag t/m vrijdag.
  • Op lijn S2 rijdt uitsluitend Stadler Flirt materieel.
  • Op lijn S3 rijdt uitsluitend Stadler GTW materieel.
  • Op de lijnen S4 en S5 rijden gemengd Stadler Flirt en Stadler GTW materieel.

Foto: Frans Berkelaar (Flickr; Creative Commons)
Foto: Frans Berkelaar (Flickr; Creative Commons)