Proef met 'tien-minuten-trein' is een succes

De proef met de 'tien-minuten-trein' tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven is een succes. In de nieuwe dienstregeling die vanaf zondag 10 december van start gaat zat deze trein definitief worden opgenomen om 7 dagen in de week te rijden.

Eerste ervaringen met de proef van NS en ProRail hebben uitgewezen dat de tien-minuten-trein veelal op tijd rijdt en nauwelijks uitvalt.

Extra treinen

Sinds september is er een proef gestart waarbij er wekelijks op woensdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur extra intercities rijden. De itreinen stoppen op die dag elke tien minuten in plaats van elk kwartier. Met dit voordeel hoeven de reizigers minder lang op te trein te wachten, en is er meer capactieit mogelijk. Per werkdag gaan er zo’n 130 treinen meer rijden.

Het aantal treinen wat op tijd zou rijden komt overeen met het landelijke gemiddelde van de NS. Het percentage treinen dat in de testperiode op tijd reed met een marge van vijf minuten was bij intercity’s 96 procent en bij sprinters bijna 95 procent.

Kritiek

Ondanks de positieve resultaten uitte reizigersorganisatie Rover onlangs nog steeds kritiek. Vooral de aansluitingen tussen de tien-minuten-treinen en treinen die elk kwartier of halfuur rijden, laten te wensen over, aldus de organisatie."Met name bij het overstappen geeft dat problemen."

De NS erkent dat sommige reizigers inderdaad nadelen kunen ondervinden bij de aansluiting van bepaalde verbindingen.

Archieffoto: Joshua6464
Archieffoto: Joshua6464