Alle stations geschikt voor blinden en slechtzienden

Vanaf vandaag zijn alle treinstations in Nederland toegankelijk voor blinden en slechtzienden. ProRail heeft in samenwerking met de Oogvereniging de laatste jaren eerst de grotere stations aangepakt, en daarna de kleinere stations.

ProRail, die ook verantwoordelijk is voor de inrichting van de stations, heeft 90 kilometer aan geribbelde tegels, 250 kilometer aan felgekleurde perronranden en 800 bordjes met braille bij trappen en liften geplaatst. Met deze hulpmiddelen moeten blinden vanaf de ingang van het station tot aan de trein begeleid kunnen worden. Om dit mogelijk te maken zijn op sommige stations bankjes weggehaald uit de looproutes en zijn veel prullenbakken verplaatst.

Topman Pier Eringa van ProRail noemt de ombouw van de stations een topprestatie omdat er geen enkel ander land is waarvan alle stations geschikt zijn voor blinden en slechtzienden. "We zijn wereldkampioen geleidelijnen leggen", zegt directeur Pier Eringa. Ook de Oogvereniging is verheugd en geeft aan dat er een langgekoesterde wens in vervulling is gegaan.

De klus heeft 30 miljoen euro gekost, en heeft vier jaar geduurd.

Rolstoelen

De volgende stap voor ProRail is het geschikt maken van alle stations voor rolstoelen. Dit is een grote operatie die uiteindelijk tot 2030 moet gaan duren. Zo moeten op alle station de perronshoogtes worden aangepast zodat ze een gelijkvloerse instap hebben met de treinen.

Niet alleen de stations zijn geschikt, maar ook huidige treinen en nieuwe treinen worden beter toegankelijk. Zo heeft de NS in de vernieuwde dubbeldekkers ook bijv. brailleplaatjes aangebracht op de trapleuningen, en knoppen bij de toiletten die via een speaker aangeven of een toilet in vrij, in gebruik of defect is. Ook de nieuwe treinen van de NS zullen worden voorzien dergelijke hulpmiddelen.

Foto: Silver Spoon (Wikipedia; Creative Commons)
Foto: Silver Spoon (Wikipedia; Creative Commons)