Arriva tekent contract met Stadler voor levering nieuwe 'emissie-vrije' treinen
Spoorvervoerder Arriva heeft definitief een contract met Stadler ondertekend voor de levering van nieuwe treinen, en de ombouw van de bestaande treinen. Het gaat om de treinen die in het noorden rijden tussen Friesland en Groningen. Deze zullen vanaf 2020 'emissie-vrij' zijn, door in eerste instantie op bio-diesel te draaien en ook nog eens hybride zullen zijn voor gebruik in de toekomst.
Alle treinen in deze concessie worden uiteindelijk voorzien van een nieuwe motor en in de toekomst ook van een batterijpakket. Hiermee moeten de treinen ook elektrisch kunnen rijden op trajecten waar geen bovenleiding beschikbaar is. Op de plekken waar deze wel aanwezig is kunnen de batterijen van de trein dan zichzelf opladen.
Op het huidige moment zijn er op de stations van Leeuwarden en Groningen na nog geen Arriva-sporen voorzien van bovenleiding. Het spoorbedrijf hoopt dat de overheid in de toekomst alsnog plannen maakt om haar trajecten te elektrificeren. De verwachting van Arriva is dat dit in 2025 zal gaan gebeuren.
Nieuwe vloot
Stadler zal uiteindelijk achttien nieuwe Flirt-treinen teveren en de bestaande vloot van 51 GTW-treinen aanpassen. Met de order is in totaal 170 miljoen euro geïnvesteerd. Naar verwachting zullen de nieuwe treinen in 2020 worden geleverd. Ook zullen de treinen dan voorzien worden van een nieuwe kleurstelling en een interieur.
Op korte termijn zal Arriva met een aantal geselectererde reizigers een bezoek brengen aan de werkplaats van Stadler in Zwitserland. Hier mogen de reizigers dan een keuze maken voor de inrichting en aankleding van het nieuwe interieur.
Een voorbeeld van de GTW-trein van Arriva, welke tevens in een nieuw jasje gestoken zal worden.
Een voorbeeld van de nieuwe FLIRT welke vanaf 2020 in het noorden tussen de twee provincies moet gaan rijden. (Foto's: Arriva)