ProRail: "Aantal onbeveiligde overwegen neemt sterk af"
Het aantal onbeveiligde overwegen neemt sterk af. Op dit moment zijn er nog 123 zogeheten NABO's ofwel Niet Actief Beveiligde Overwegen. In 2017 heeft spoorbeheerder ProRail weer tien opgeheven. De overige onbewaakte overwegen worden zo snel mogelijk opgeheven of beveiligd, belooft ProRail.
ProRail-topman Pier Eringa wil af van deze overwegen: "De onbewaakte overweg is niet meer van deze tijd. Het overgrote deel van de onbewaakte overwegen bevindt zich in het noord-oosten van Nederland. Deze overwegen liggen op baanvakken waar voorheen minder frequent met treinen werd gereden en waar relatief weinig wegverkeer was. Dit is tegenwoordig niet meer zo."
Omdat treinen vaker rijden, hogere snelheid hebben, en zijn stiller geworden zijn, wil de topman alle overwegen zosnel mogelijk aanpassen of beveiligen. Maar ook Staatssecretaris van Veldhoven heeft al aangegeven veel aandacht te willen besteden aan overwegveiligheid.
Aanpakken van onbeveiligde overwegen
Samen met ProRail, met het Ministerie van Infrastructuur en betrokken gemeenten, provincies en particuliere eigenaren wordt er aan een plan gewerkt om ook de laatste onbewaakte overwegen zo snel mogelijk aan te pakken. In goede samenwerking met het ministerie van Infrastructuur is een programma opgezet, met bijbehorend budget, dat loopt tot 2028. Het ministerie heeft hiervoor 25 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Na het laatste ongeval in Winsum in 2016 hebben ProRail en het ministerie aangeven dat er actie moet worden ondernomen om de overwegproblematiek sneller aan te pakken dan de eerder beloofde tien 10 jaar.
Ombouwen of afbreken
ProRail geeft er de voorkeur aan de onbewaakte overwegen op te heffen en weggebruikers om te leiden naar een ongelijkvloerse kruising of een bestaande beveiligde overweg. Als dit niet mogelijk is, moet de overweg worden beveiligd met slagbomen, bellen en knipperlichten.
Het besluit om een overweg aan te pakken is in bepaalde situaties niet geheel eenvoudig. Bij overwegen op de openbare weg is het de gemeente of provincie die besluit of en hoe een overweg moet worden aangepast. Dat is dan vaak de gemeente of de provincie. Zij kunnen er ook voor kiezen om een alternatieve route aan te leggen naar een bewaakte overweg, zodat de onbewaakte overweg kan worden opgeheven.
Ook zijn er belangenverenigingen van wandelaars of fietsers die betrokken moeten worden, waardoor het opheffen van overwegen een complexe zaak is.
Ongevallen
In 2017 vonden er tot eind november 27 ongevallen plaats, waarbij meerdere gewonden vielen en vijf mensen om het leven kwamen. Drie van de ongevallen gebeurden op onbewaakte overwegen, waar gelukkig geen dodelijke slachtoffers bij vielen.
Een onbeveiligde overweg in Varsseveld
Foto: Rob Dammers (Flickr; Creative Commons)
Bron: ProRail