Nu ook alert voor iedereen bij vergeten uitcheck
Vanaf nu kunnen reizigers bij alle Nederlandse vervoerders de mogelijkheid krijgen om een alert in te stellen als ze vergeten uit te checken. Voorheen gold dit alleen alleen voor diegenen die een abonnement hebben, maar nu kunnen ook mensen met een persoonlijke, anonieme of zakelijke chipkaart een waarschuwing krijgen.
Sinds 2015 is het al via een speciale website mogelijk om geld terug te claimen bij een gemiste uitcheck, waarbij dit in de loop van der tijd is uitgebreid naar alle vervoerders.
De NS had al eerder in hun app en via NS Xtra al de mogelijkheid om een seintje te krijgen als men vergeet uit te checken, maar vanaf nu is hier er op de website van Uitcheck Gemist een centrale mogelijkheid toegevoegd om een waarschuwing te krijgen als je vergeet uit te checken. Het signaal komt binnen zodra de reiziger opnieuw incheckt, vervolgens wordt hij verwezen naar de website waar hij direct het geld terug kan claimen. Dit verloren geld kan vervolgens via de automaat weer als saldo op de kaart worden geplaatst.
Tegenover SpoorPro zegt TransLink-directeur Arco Groothedde het volgende: "We maken het terugvragen nu nog laagdrempeliger. Het is geld van de reiziger, dat terug moet naar de reiziger".
Zodra een reiziger vergeet uit te checken, wordt het volledige instaptarief afgeschreven. Dit is bij bus, tram en metro 4 euro en bij NS 10 of 20 euro, afhankelijk van het reisproduct waarmee er wordt gereisd Bij de regionale vervoerders gaat het om 10 euro.
4,2 Miljoen aan gemiste uitchecks
In 2015 is gebleken dat vervoerders 4,2 miljoen euro overhielden aan gemist check-outs. Daarop besloot het ministerie om dit dit overgebleven bedrag te reserveren voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart, en verbeteringen voor reizigers om het geld terug te kunnen claimen.
“Een van de grootste irritaties bij reizigers in het openbaar vervoer is het geld terugvragen bij gemiste uitcheck”, aldus RET-directeur Maurice Unck namens alle vervoerders. “Daarom zijn we blij met deze extra service, waarbij we reizigers niet alleen attenderen op het feit dat ze zijn vergeten uit te checken, maar maken we het ook gemakkelijker om hun geld terug te krijgen.
Foto: Treinenweb