Vanaf 8 januari aangepast treinverkeer IC Brussel vanwege proefritten HSL-Beneluxtrein
Vanaf maandag 8 januari 2018 gaan NS en NMBS weer testrijden ter voorbereiding op het via de hogesnelheidslijn (HSL) laten rijden van Intercity Brussel. NS en NMBS doen vanaf deze datum technische tests en rijden oefenritten. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang.
De NS laat weten dat er tijdens de testperiode van september 2017 een aantal technische problemen waren geconstateerd, welke inmiddels zouden zijn opgelost. De NS en NMBS kunnen nu het oefen- en proefbedrijf vanaf januari 2018 weer hervatten en verrichten alle verdere operationele voorbereidingen voor de introductie van Intercity Brussel over de HSL-lijn. Volgens eerdere verwachting zou deze medio 2018 plaats moeten vinden.
"NS hecht samen met alle partijen die bij de introductie betrokken zijn aan een betrouwbare start van de Intercity Brussel via de HSL. Eerst de kinderziekten eruit (zoals we die in september zagen) en dan pas de reizigers erin.", meldt de NS op hun website.
IC Brussel ingekort & IC direct
Volgens de vervoerder is het echter niet mogelijk deze testritten te rijden zonder dat reizigers hiervan iets merken. Tijdens het oefen- en proefbedrijf zal de IC Brussel daarom tijdelijk eindigen op Den Haag Hollands Spoor in plaats van Amsterdam Centraal. NS start hier vanaf 8 januari mee. Om ruimte te maken voor het proefbedrijf vervallen er vanaf februari dagelijks enkele ritten van de IC direct.
Internationale reizigers die met deze trein van of naar Amsterdam gaan, maken dan een extra overstap op Rotterdam Centraal. Deze overstap is nu ook al mogelijk waardoor reizigers 30 minuten minder reistijd hebben. Op Rotterdam Centraal is (in beide richtingen) een cross-platform overstap op Intercity direct. Ongeveer de helft van de reizigers tussen Amsterdam / Schiphol Airport en België reist al op deze manier.
Naast deze extra overstap is er mogelijk ook tijdelijke hinder voor reizigers omdat het extra druk is op zowel Intercity Direct als de Intercity Brussel.
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: Nederlandse Spoorwegen