Belgische machinist veroorzaakt express vertraging voor ontslag
In België is ophef ontstaan over een machinist die expres vertraging heeft veroorzaakt. De machinist in kwestie hoopt door zijn actie ontslagen te worden – het liefst op staande voet.
De Waalse machinist heeft namelijk een baan aangeboden gekregen bij een andere spoorwegmaatschappij. Daar krijgt de machinist een beter salaris. Maar voorlopig kan de machinist niet van werkgever wisselen, omdat er een opzegtermijn van 1 jaar geldt. Dinsdag veroorzaakte de machinist twee keer opzettelijk vertraging: één keer 37 minuten en één keer 13 minuten. Met de actie hoopt hij onder de opzegtermijn heen te komen.
Het is een eenmansactie, zegt de machinist tegen Belgische media. Maar naar eigen zeggen is hij niet de enige die weg wil bij de NMBS. “In ons depot zijn er wel zeventig die de overstap willen maken.” Op het gebied van reizigers heeft de NMBS geen concurrentie, maar op het gebied van goederen wel. Bedrijven als Lineas, Captrain Belgium, DB Cargo NL, DB Schenker en Europorte zijn naarstig op zoek naar machinisten.
NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman stelde bij de Vlaamse Radio 1 dat de treinreiziger niet meteen hoeft te vrezen voor een tekort aan bestuurders. “We werven veel nieuwe machinisten, vorig jaar konden we al onze vacatures – 400 – invullen.” In 2017 hebben een tachtigtal treinbestuurders hun ontslag ingediend, zo meldt persagentschap Belga. Die zullen dus allemaal in 2018 vertrekken.
De NMBS zegt bewust voor een opzegtermijn van een jaar te hebben gekozen. “Wij leiden onze treinbestuurders op, dan willen wij daar ook de vruchten van plukken.” De Belgische politieke partij N-VA heeft streng ingrijpen van de NMBS gevraagd. Zo moet onderzocht worden of de machinist strafrechtelijk vervolgd kan worden.
Archieffoto: Ad Meskens
Bron: Treinreiziger