Zwitserse BLS bestelt 52 nieuwe FLIRT-treinen
De Zwitserse Spoorwegmaatschappij BLS koopt 52 Flirt-treinen van de nieuwste generatie bij Stadler. Het vervangt drie oudere treintypes en het moet gaan zorgen voor de geplande uitbreiding van het regionale vervoer rond Bern.
Gisteren hebben Stadler-topman Peter Spuhler en BLS-topman Bernard Guillelmon het contract ondertekend voor de levering van de treinstellen. Het betreft de FLIRT 200 welke voornamelijk voor lange afstandsritten bedoeld is, en kenmerkend is aan een gestroomlijnde kop vergeleken met de bekendere regionale FLIRT-treinen.
Peter Spuhler is er trots op de FLIRT van de nieuwste generatie: "We zijn bijzonder verheugd dat wij de Zwitserse spoorwegen deze trein kunnen bieden voor BLS, met deze aanbesteding uit Thurgau." De nieuwe trein is lichtgewicht, energiebesparend en biedt reizigers maximaal comfort en veiligheid. "Het aanbod van Stadler voor de grootste afname van treinen in de geschiedenis van de BLS overtuigt ons." zei BLS-CEO Bernard Guillelmon tijdens het tekenen van het contract.
Nieuwe vloot
Met de 52 nieuwe treinen vervangt BLS drie oudere voertuigtypen, waardoor de werking, de inzetplanning en het onderhoud van de treinen aanzienlijk moet worden verbeterd en versneld. Ook zullen deze treinen het voordeel bieden dat ze bij de uitbreiding van het regionale sporennetwerk rondom Bern in kunnen worden gezet.
Om de vloot in de toekomst gelijkwaardig te houden, heeft BLS de mogelijkheid om bij Stadler extra treinen van hetzelfde type te kunnen bestellen
Klanten praten over het ontwerp van de nieuwe treinen
Het interieur en de inrichting van de trein is nog niet definief bekend. Vanaf medio 2018 zal er in de fabriek in het Zwitserse Bussnang een één-op-één maquette worden gebouwd waarbij BLS en Stadler het definitieve ontwerp zullen bepalen. Hierbij moet worden gedacht aan de balkons, de stoelbekleding en de tafels. Ook zullen diverse passagiers en reizigersorganisaties betrokken worden bij het ontwerp.
Naar verwachting zal begin 2019 begonnen worden met de bouw van de eerste trein. Vanaf medio 2019 moet de eerste trein zijn testritten gaan tijden. Tussen 2021 en 2025 zal de Zwitserse vervoerder de treinen geleidelijk in gebruik nemen.
Indeling
De nieuwe treinen zijn een enkelsdeks en zijn 105 meter lang. De treinen voor het S-Bahn-verkeer (28 stuks) en voor het RegioExpress-verkeer (24 stuks) zijn technisch identiek. Zowel de S-Bahn- als de RegioExpress-trein heeft laagliggende en ruime instapruimtes met sta-ruimte, grote ramen, bagagerekken, verkooppunten van tickets, en goede ontvangst via de mobiele telefoon.
Foto: Stadler & BLS