NS ziet 17% meer boekingen met ICE
NS International heeft vorig jaar maar liefst 17 procent meer boekingen gekregen voor de ICE. De groei is volgens NS te danken aan een extra ICE-trein tussen Nederland en Duitsland welke de voormalige CityNightLine vervangt.
De extra ICE-trein rijdt sinds december 2016 en compenseert het verdwijnen van de CityNightLine Amsterdam – Basel/München welke in december 2016 ten einde kwam. Die trein nam in zijn laatste jaar ook korte-afstandsreizigers mee, bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Düsseldorf. Die reizigers zijn nu overgestapt naar de ICE, wat de groei deels verklaart. Maar dat is niet de volledige reden. De extra ICE creëert ook nieuwe vraag.
+30% meer reizigers voor ICE 105
Zo rijdt de ICE Amsterdam – Basel (v. 8:02, ICE 105) sinds december 2016 met een tweede treinstel. Specifiek op die trein is het aantal reizigers vervolgens 30% gegroeid, dus bovengemiddeld. “In onze piekmaanden juli en augustus vervoeren we inmiddels meer dan 140.000 passagiers per maand,” zegt NS-woordvoerder Ton Boon. Hij heeft alleen cijfers van mensen die bij NS boeken, de trein is ook te boeken bij bijvoorbeeld Deutsche Bahn. Maar, zegt Boon: “Op deze verbinding zijn wij marktleider.”
Ieder uur naar Keulen
NS International directeur Marjon Kaper vertelde twee jaar geleden in de toekomst ieder uur een snelle trein tussen Amsterdam en Keulen te willen, bijvoorbeeld door naast de ICE een intercity te introduceren. Die wens heeft NS International nog steeds. Voorlopig zit dat er nog niet in, zegt alliantiemanager Jasper Iddink van NS International. Er wordt in Duitsland gewerkt aan een derde spoor Emmerich – Oberhausen. Dat spoor zal naar verwachting in 2022 gereed komen. Iddink: “Nadat het derde spoor gereed is, willen we doorgroeien naar een uurdienst tussen Amsterdam en Keulen.”
De ICE’s naar Frankfurt zullen gewoon blijven bestaan, maar de extra treinen zullen waarschijnlijk intercity’s worden. “Omdat op dat traject geen HSL ligt, is het natuurlijk zonde om dat met hogesnelheidstreinen te doen,” legt Iddink uit. Hij vervolgt: “Die komen op dat stuk niet tot hun recht. Inzet van intercity’s zal in zo’n geval dus logisch zijn.”
IC Berlijn
Iddink vertelde vorige week al aan reizigersportaal Treinreiziger.nl dat NS en Deutsche Bahn werken aan een snellere verbinding naar Berlijn. De infrastructuur blijft weliswaar ongewijzigd, maar vanaf 2020 of later moet er tijd gewonnen worden door bijvoorbeeld geen locomotief meer te wisselen aan de grens. Daardoor wordt al snel tien minuten gewonnen. Ook wil NS en DB de trein naar Berlijn sneller maken door de trein minder vaak te laten stoppen.
Een ICE-trein in de buurt van Frankfurt
Foto: Rob Dammers (Flickr;Creative Commons)
Bron: Treinreiziger