Ambitie Eringa: Non-stop intercities naar noorden en zuiden
Topman Pier Eringa van ProRail wil de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad op termijn halveren. Wat hem betreft moet er bijvoorbeeld ruimte komen voor intercities die Groningen en Leeuwarden non-stop met de Randstad verbinden. Ook tussen Zuid-Nederland (Maastricht) en de Randstad ziet de ProRail-directeur mogelijkheden voor een non-stop intercity. Zo’n directe trein zou circa één à twee keer per spits moeten gaan rijden.
Dat zegt de topman in interviews met Dagblad van het Noorden en de Limburger. “We moeten nadenken hoe we steden als Groningen en Leeuwarden een snellere verbinding kunnen geven met de Randstad. Nu moet je naar Amsterdam nog twee uur treinen. Als we met een snellere en vooral directe verbinding die steden dichterbij brengen, doe je ook echt wat voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland,” legt Eringa tegenover Dagblad van het Noorden uit. Volgens de krant heeft de ProRail-directeur al plannen gemaakt met NS, maar moeten die nog worden afgestemd met het ministerie. Voordat de eerste non-stop intercity kan gaan rijden, zijn we zeker een paar jaar verder, concludeert het Dagblad van het Noorden
Non-stop intercity niet op de agenda
Volgens NS-woordvoerder Anita Boonstra staat een non-stop intercity voorlopig niet op de agenda. “Er zijn nu geen plannen voor een non-stop intercity. De komende drie à vier jaar zijn we bezig met Spoorplan Noord-Nederland,” legt Boonstra uit tegenover Treinreiziger.nl. “In het Spoorplan Noord-Nederland hebben we afspraken gemaakt over meer treinen, en kunnen treinen straks Zwolle sneller binnen rijden.” Ook voor non-stop intercity’s tussen Maastricht en de Randstad zijn er nu nog geen concrete plannen.
Bestaande infrastructuur beter benutten
“Het is een stip op de horizon, waar wij als ProRail naartoe willen,” verduidelijkt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom tegenover Treinreiziger.nl. “De afgelopen tientallen jaren zijn er heel veel treinen bijgekomen. Maar de reistijden zijn vaak hetzelfde gebleven. We willen als ProRail daarom niet alleen meer treinen mogelijk maken, maar ook snellere treinen.” Daarbij wil de spoorbeheerder vooral de bestaande infrastructuur beter benutten. “We kunnen meer halen uit het bestaande netwerk door slimme dingen. Met beveiligingssysteem ERTMS ontstaat bijvoorbeeld meer capaciteit. En misschien kunnen we op sommige trajecten wel de maximum snelheid verhogen.” Dat zou bijvoorbeeld kunnen op de Hanzelijn, die geschikt is voor 200 kilometer per uur. Omdat de treinen echter nog niet zijn voorzien met ERTMS-beveiliging, rijden ze daar niet harder dan 140 km/u.
Superinteressant
Voorlopig lijkt een non-stop intercity ver weg. Zijn we dan niet minimaal vijf à zeven jaar verder voordat zo’n trein er echt is? Eikelboom: “Als vervoerders een non-stop intercity willen, dan hoeft het misschien helemaal niet zo lang te duren.” Alhoewel NS nog geen concrete plannen heeft voor een non-stop intercity, is de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus al wel enthousiast geworden. Hij noemt het idee van Eringa “superinteressant”: “Laat die trein vervolgens meteen doorrijden naar Luik, dan heb je ook nog een verbinding met de hogesnelheidslijn,” zegt hij tegenover de Limburger.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger