NS verlengt toeslagvrije periode IC Direct
De NS verlengt de periode waarin reizigers buiten de spits toeslagvrij mogen reizen tot en met zondag 8 april. De voorwaarden blijven onveranderd: op werkdagen buiten de ochtend- en avondspitstijden plus het hele weekend en op feestdagen reis je met Intercity direct zonder toeslag.
De NS waarschuwt reizigers wel om voorafgaand aan de reis altijd een toeslag op de OV-chipkaart te zetten. Dan staat altijd het juiste toeslagtarief op de kaart en ontstaat geen verwarring. Op de momenten dat de treinen toeslagvrij zijn wordt er automatisch een toeslag van 0 euro op de kaart geplaatst.
Prestaties HSL
NS kreeg in 2017 net als in 2015 een boete voor het niet behalen van afgesproken prestaties in de spits op de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. Door het tijdelijk toeslagvrij maken van de Intercity direct tijdens de daluren komen de boetebedragen weer bij de reiziger terug. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft dit besloten in overleg met NS en de consumentenorganisaties om reizigers op de Hogesnelheidslijn tegemoet te komen.
Toeslag
Normaal betaal je bij Intercity direct € 2,40 toeslag per rit voor het traject tussen Rotterdam en Schiphol (en vice versa) over de HSL. Vanaf zondag 10 december 2017 is deze toeslag buiten de spits tijdelijk geschrapt. De exacte tijdstippen waarop je kunt reizen zonder toeslag zijn op werkdagen tot 06:30 uur, tussen 09:30 en 16:00 uur en dan weer na 19:00 uur plus het hele weekend en op feestdagen.
De toelsag geldt alleen voor reizigers die de Intercity Direct nemen tussen Schiphol en Rotterdam. Voor de intercity tussen Den Haag en Eindhoven geldt geen toeslagregeling. De Thalys en de Eurostar (die vanaf 4 april rijdt) gelden ook niet. Hiervoor moet gereserveerd worden.
Houders van een Intercity direct Altijd Toeslagvrij jaarabonnement ontvangen € 100 tegemoetkoming. De klanten die dit betreft krijgen hierover schriftelijk detailinformatie.
Beter OV
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV liet weten het volstrekt belachelijk dat de reiziger een totaal overbodige handeling moet verrichten en roept op tot een boycot.
"Het op de OV-chipkaart laden van iets waarvoor de reiziger niet hoeft te betalen dient voor de reiziger geen enkel doel, behalve dat de reiziger klaarblijkelijk moeite moet doen zodat de NS weet, hoeveel passagiers meegaan." aldus Rikus Spithorst. "Maar daar is de OV-chipkaart niet voor: de OV-chipkaart is aan bewindspersonen, reizigersorganisaties en Tweede Kamer verkocht als een betaalmiddel, en mag reizigers dus niet dwingen tot het verrichten van extra handelingen die geen betaalfunctie hebben, maar uitsluitend bedoeld zijn om de gebrekkige administratie van de NS op te kalefateren." vervolgt hij.
Foto: Treinenweb