Eerste goederentrein vanaf Amsterdam naar China vertrokken
De eerste goederentrein naar China is woensdagmiddag vertrokken vanuit de Westhaven van Amsterdam. Hiermee heeft de hoofdstad een directe aansluiting op de nieuwe Zijderoute, de handelsroute met het Verre Oosten.
De goederenspoorlijn is een initiatief van China die graag handel wilt drijven met andere Europese landen. Sinds 2013 heeft de Chinese overheid veel geld geïnvesteerd in nieuwe spoorlijnen. Op deze manier kunnen ze nu eenvoudig in ongeveer twee weken tijd goederen naar het westen transporteren, zoals elektronica. Vanuit Amsterdam worden onder meer babymelk en luxe huishoudelijke producten naar China geëxporteerd.
Oude ACTS-locomotieven
Het transport van de trein vanuit Amsterdam vindt plaats via het bedrijf RailExperts. Zij hebben recentelijk de nostalgische locomotief met het nummer 1251 onder handen genomen en rijvaardig gemaakt. Deze zal dan hoogstens tot aan de grens van Nederland het transport voor zich nemen, waar een andere locmotief het over zal nemen. Op plekken waar geen bovenleiding hangt wordt gebruik gemaakt van de diesellocomotief 6703.
Transport
Een container op de trein is vijf keer duurder dan op een schip maar wordt wel twee keer zo snel afgeleverd bij de klant. Daarentegen is een container via de trein ook tien keer goedkoper als met het vliegtuig.
De verschillende soorten goederen zullen de komende tijd zeker nog stijgen, echter tuinbouwproducten zullen nog op een andere wijze worden vervoerd. vanwege de boycot van Rusland op groente en fruit uit Nederland zou dit nog even zich moeten laten wachten, echter komt er wel hoop: Later dit jaar moet er een route via de Balkan en Turkije gerealiseerd worden.
De nieuwe spoorverbinding is een belangrijke aanvulling voor de haven van Amsterdam. De handelsstromen veranderen continu waarbij het Verre Oosten en de Balkan steeds belangrijker worden.
Zijderoute
Het is niet de eerste keer dat er een trein vanuit Nederland het land China bereikt. Al eerder in 2017 reden er vanuit Groot Brittanië al goederentreinen via Nederland over de Zijderoute. En in 2015 kwam er een lading binnen vanuit China.
De elektrische ex-ACTS 1251 locomotief die achterop geduwd wordt door een ex-ACTS 6703 diesellocomotief. (Foto: Bert Hollander (Flickr; Creative Commons))