Vanaf 9 april sneller met de IC Brussel naar België

De datum werd al eerder genoemd als startdatum, maar vandaag maakten de NS en NMBS bekend dat ze inderdaad op 9 april gaan starten met de HSL-verbinding met de IC Brussel naar België. Hiermee komt er een einde aan alle toelatings- en testritten, en wordt de reistijd naar Brussel verkort met 30 minuten.

NMBS en NS wijzigen vanaf maandag 9 april het traject van de intercity Brussel-Amsterdam van de huidige route naar de Hogesnelheidslijn. Antwerpen is dan voortaan direct met Breda verbonden. Ook wordt de reistijd tussen Brussel en Amsterdam in één klap met een half uur ingekort (tot 2:53 uur). Omdat Intercity Brussel ook stopt in Brussels Airport - Zaventem, krijgen ook reizigers vanuit Noorderkempen een rechtstreekse verbinding met de Belgische nationale luchthaven , maar ook ligt vliegveld Zaventem nu ook zeer dichtbij voor Nederlanders uit Noord-Brabant (reistijd van iets meer dan een uur vanuit Breda).

Vroegere en nu

Tot en met zondag 8 april rijdt deze internationale intercity 16 keer per dag via de huidige route tussen Brussel en Amsterdam (in Nederland via Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag HS en Schiphol). Straks rijdt de trein 12 keer per dag tussen Brussel en Amsterdam en vier keer per dag tussen Brussel en Den Haag Hollands Spoor. De wijziging van het traject verandert logischerwijze ook de bediening van de stations in Nederland (Breda komt in de plaats van Roosendaal en Dordrecht.

Proefritten

NS en NMBS hebben de afgelopen maanden uitvoerige testen uitgevoerd om de wijzigingen van het traject zo vlot mogelijk te laten verlopen. Hierbij is ook veel getest met het ERTMS-beveiligingssysteem in België welke de afgelopen jaren vanwege technische problemen de indienststelling van de dienst vertraagd heeft. Nu deze belemmering verholpen is, hebben er vele testritten gereden en met succes.

De start van de treindienst is zo goed mogelijk voorbereid maar de ervaring leert dat elke nieuwe treindienst of wijziging van traject een risico op opstartproblemen bevat. Onze taak is deze mogelijke problemen en de impact op de stiptheid zo beperkt en zo kort mogelijk te houden. 

Tarief model

Parallel met dit verbeterde aanbod wordt ook een nieuw tariefmodel ingevoerd. Het “Flex”tarief is vergelijkbaar met het huidige tarief. Vroegboekers (minstens zeven dagen op voorhand) kunnen straks profiteren van kortingen (“Early Bird” tarief). Het nieuwe tariefmodel is zeer transparant, met vaste kortingsbedragen op basis van de afstand die je aflegt. De verkoop hiervan start op 20 maart op de website van NS International.

Zeven rijtuigen

De treinen worden voorzien van een extra rijtuig waardoor de zitplaatscapaciteit wordt uitgebreid. De ombouw van zes naar zeven rijtuigen per trein start op 23 april – half mei zijn dan alle treinen aangepast.

Vanaf 9 april rijden dagelijks 32 treinen per dag per richting over de HSL tussen Nederland en België: Naast Intercity Brussel rijdt Thalys al 14 keer per dag tussen Brussel en Amsterdam. Vanaf 4 april rijdt ook Eurostar dagelijks twee keer per dag tussen Londen en Amsterdam via Brussel. Totaal rijden er vanaf 9 april dagelijks 269 treinen volledig of deels over de HSL Zuid.

Foto: Nederlandse Spoorwegen

Foto en afbeelding: Nederlandse Spoorwegen