Rotterdam Centraal is vijfde beste station ter wereld
Het Rotterdamse Centraal Station is uit een onderzoek van Arcadis benoemd tot het vijfde beste treinstation ter wereld. "Hoger kan bijna niet. Het is het kloppend hart van de stad.''
Het ontwerp- en consultancy bureau vergeleek 27 prominente treinstations over de hele wereld met elkaar. Hierbij gingen de stations New York Grand Central, Washington Union Station, Hong Kong HKU Station en Gare du Nord in Parijs het puntig-gevormde stationsgebouw van Rotterdam voor. "Die zal Rotterdam ook niet voorbij kunnen streven, omdat deze stations dagelijks veel meer reizigers tellen'', zegt directeur Carolien Gehrels van Arcadis.
Het Rotterdamse station, dat in 2014 na een totale make-over opnieuw werd geopend door koning Willem-Alexander, scoort vooral goed op overstapmogelijkheden. Op dit punt heeft het station zelfs een eerste plek behaald. "Er zijn veel verschillende mogelijkheden om over te stappen en de vele faciliteiten op het station zorgen voor een nog hogere scoren", is te lezen in het onderzoeksrapport. Of er ook rekening is gehouden met de toekomstige overstap op de Eurostar naar Londen is verder onduidelijk.
"Een ontmoetingsplek"
Het ontwerpbureau heeft geconstateerd dat het stationsgebouw goe din de omgeving past, en dat het een ontmoetingsplek is geworden "Het kloppend hart in het centrum. Mensen willen er graag verblijven'. Ook zou het hoekige dak over het plein voor een 'geborgenheid' zorgen.
Wel geeft het onderzoeksbureau aan dat er nog enige verbeterpunten zijn voor het station. Rotterdam scoort minder goed dan andere stations wereldwijd op het gebied van economische ontwikkeling. Vooral in Washington, New York en Hong Kong profiteert de directe omgeving van het treinstation. Woningen rondom Hong Kong HKU station en het Grand Central Station zijn meer waard en rond deze stations is meer werkgelegenheid.,,Een lagere score op dit vlak kan wijzen op onbenut personeel'', staat in het onderzoek.
Verder zou Rotterdam relatief weinig reizigers met de bestemmingen verbinden. Volgens het onderzoeksbureau kan dit nog veranderen als het gebied rondom het station nog verder zal worden bebouwd. "Als er meer kantoren en woningen zijn, levert dat ook meer reizigers op'', zegt Gehrels.
Foto: Treinenweb