Vernieuwde Intercity Brussel nu officieel via Breda
Vanmorgen omstreeks 05.52 vertrok de eerste Intercity Brussel vanuit Amsterdam om via Breda over de HSL-lijn te reizen. Hiermee is er vandaag een eind gekomen aan de grensoverschrijdende intercityverbinding die een tussenstop Roosendaal en Dordrecht maakte. Met ingang van deze nieuwe dienst verandert er voor de reiziger het één en ander, zoals een snellere verbinding en speciale tickets.
De nieuwe verbinding onderscheidt zich van de oude verbinding die vanaf 1957 tot en met afgelopen zondag via Roosendaal reed met andere vertrektijden, een snellere verbinding via de HSL-spoor en speciale ticketprijzen die bij een week van te voren boeken goedkoper zullen zijn dan een last-minute ticket. Daarentegen verliest de treinverbinding naar Antwerpen en Brussel wel zijn stop op Dordrecht en Roosendaal. Wel blijft de tragere stoptrein vanaf Roosendaal gewoon rijden zonder veranderingen.
Nieuwe verbinding
De overheid had in samenwerking met de NS in 2013 afgesproken dat er alsnog een pakket maatregelen werd genomen voor verbeterde treindiensten naar Brussel na het Fyra-V250 debacle. De nieuwe verbinding met dit maal de huidige rjtuigen zou ook dit keer via Breda gaan in plaats van de oude verbinding die uit 1957 stamt, die een tussenstop maakte in Dordrecht en Roosendaal.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de nieuwe treindienst weer eind 2016 in gebruik zou worden genomen. Al snel na het beëindigen van het Fyra V250 project werd geleidelijk de dienst via Dordrecht en Roosendaal weer in gebruik genomen.
Echter vergde de herindienststelling van de grensoverschrijdende intercity-verbinding vanuit Breda een hoop voeten in de aarde omdat er ander materieel wordt ingezet: De rijruigen en de TRAXX-locomotieven moesten hier gereed voor worden gemaakt. Tevens zorgden softwareproblemen ervoor dat de de introducering van de dienst enige malen werd uitsteld tot 9 april. Aan het begin van dit jaar werd op niet-officiele wijze bekend gemaakt dat er op die datum eindelijk een grensoverschrijdende IC Brussel zou rijden vanaf Breda. Vanaf het moment van aankondigen liet de NS ook weten dat zij met proefritten zouden starten.
Voor- en nadelen route
Bewoners van Zuidwest Nederland en Brabant én uit de omgeving van Noorderkempen krijgen na aantal jaren de door hen gewenste directe trein tussen Nederland en België. Langs Noorderkempen rijdt de Intercity Brussel elk uur met een snelle verbinding richting Antwerpen en Breda. Vanaf Breda naar Antwerpen is de reistijd 33 minuten. Naar Brussel Airport Zaventem 1 uur en 7 minuten.De pendeltrein Noorderkempen - Antwerpen zal worden opgeheven. Reizigers kunnen nu gebruik maken van de IC Brussel.
Via Breda rijdt twee keer per uur de Intercity direct naar Amsterdam. Ook rijdt twee keer per uur per richting de snelle intercity Den Haag - Eindhoven langs station Breda. De intercity Brussel komt hier dus bij als derde HSL-trein.
Er zijn ook reizigers minder blij: Wie vanuit Dordrecht en Roosendaal richting België wil reizen heeft vanaf 9 april een extra overstap op station Breda en langere reistijd.
Verandering in tarieven
Doordat de trein is erg druk in het weekend introduceert de NS speciale tarieven. Hiermee willen zij de drukte meer spreiden. Vroegboekers reizen goedkoper dan last-minute reizigers. Last-minute retourreizen zullen in het weekend duurder (70%) zijn dan doordeweeks. Mensen die willen profiteren van goedkope tarieven wordt daarom verzocht om de tickets een week van te voren te boeken. Hiermee moet een enkele reis juist 50% goedkoper uitvallen.
De trein zal vanaf nu ook via het HSL-spoor tussen Schiphol en Rotterdam rijden, over de route waar de normale IC Direct ook gebruik van maakt. Ook voor deze trein geldt dan toeslag, echter wordt deze afgeschaft voor reizigers die een internationaal ticket hebben. Ook de Diabolo-toeslag voor de stop op Brussel-Airport is zoals voorheen ook hier niet nodig.
Extra zitplaatsen
Vanaf 23 april worden alle treinen van Intercity Brussel uitgebreid met een extra rijtuig. Hiermee wordt de trein verlengt van zes naar zeven rijtuigen. Deze ombouw zal geleidelijk gebeuren in een periode van twee weken.
Tot eind december dit jaar rijdt Intercity Brussel ten noorden van Rotterdam in plaats van een Intercity Direct trein, waarna deze vanaf Breda doorrijdt naar Brussel. Vanaf december 2018 is de intentie om Intercity Brussel ten noorden van Rotterdam weer apart van de Intercity direct dienstregeling te rijden. Dan komt de trein bovenop de bestaande Intercity Direct dienstregeling (5 keer per uur per richting tussen Amsterdam en Rotterdam).
Met deze aanpassingen kan de NS bijna 20% meer zitplaatsen bieden op de HSL-lijn tussen Amsterdam en Rotterdam.
Foto: Nederlandse Spoorwegen