Stadler bouwt nieuwe treinen voor Slovenië
Stadler ontwikkelt en bouwt 26 enkel- en dubbeldeks- treinstellen voor de Sloveense staatsspoorweg Slovenske Železnice. De order omvat elf elektrische FLIRT treinen, vijf dieselaangedreven FLIRT treinen en tien elektrische dubbeldeks KISS-treinstellen met een optie van 26 treinstellen.
Voor Stadler is dit de eerste order uit Slovenië na een lange strijd. Al aan het eind van de negentiger-jaren had Stadler een contract aangevraagd voor 30 treinstellen in Slovenië en verloor hij hem na een zeer competitieve aanbesteding. "We zijn allemaal blijer dat het 20 jaar later was, bij de tweede poging, dat we de overhand konden krijgen in Slovenië", zegt Peter Spuhler, CEO van Stadler. Hij reisde samen met sales manager Peter Jenelten naar Ljubljana om daar samen met Dusan Mes, general manager van de Sloveens spoorwegen de grote order te bevestigen. De contractwaarde bedraagt ongeveer 170 miljoen euro.
De enkeldeks FLIRT-treinen zijn bedoeld voor grensoverschrijdend verkeer tussen Slovenië, Oostenrijk en Kroatië. Ook zal er een toelating in deze landen plaats gaan vinden. De dubbeldeks KISS zal enkel in Slovenië gaan rijden. De levering van het eerste treinstel wordt over 24 maanden verwacht.
Namelijk van de Sloveense Staatsspoorwegen is het feit dat de spoorwegexploitant niet alleen in staat is de enkeldeksvoertuigen in dubbele tractie te leiden, maar ook de routes bedient met gemengde samenstellingen van enkeldeks en dubbeldeks-treinen. Zegt Peter Jenelten, CEO en hoofd Marketing & Sales Deputy Group, "Stadler is erg trots niet alleen in staat zijn om treinen te leveren aan Slovenië voor de eerste keer, maar gelijk aan een gecoördineerde reeks van verschillende voertuigen in een aanbesteding op te bouwen: Een vloot van een stuk ".
Elektrische FLIRT
De elf vier-delige elektrische FLIRT is ontworpen als regionale trein voor een maximale snelheid van 160 km per uur. Ze zijn 80,7 meter lang en 2,82 meter breed. De comfortabele treinen bieden plaats aan 235 personen, waarvan 12 in de eerste klas, en 227 in de tweede klas. Er zijn 22 speciale priority-zitplaatsen in de 2e klas en 2 plaatsen in de 1e klas. Het voertuig heeft ook multifunctionele ruimte voor twee rolstoelen en vijf fietsen. In één van de wagons is een toilet aanwezig en een klein compartiment voor de treinbediende, in een van de middelste wagons bevindt zich het toilet.
Diesel FLIRT
De vijf driedelige, dieselelektrische FLIRT DMU zijn ontworpen als regionaal voertuig voor een maximumsnelheid van 140 km / h. Ze zijn 70,40 meter lang, 2,82 meter breed en 4,12 meter hoog. De comfortabele treinen bieden plaats aan 171 passagiers, waarvan 12 in 1e klas en 159 in de tweede klas. Er zijn speciale priority-zitplaatsen in zowel de eerste als de tweede klas. De FLIRT biedt ook een multifuinctionele ruimte voor rolstoelen en fietsen. Een toilet en een compartiment voor de treinbedienden zijn aanwezig. Als verschil met de elektrische FLIRT zal deze dieselvariant een speciale 'powerpack' tussen de wagons bevatten. Hier kunnen de reizigers dan door heen lopen, naar het andere wagon.
KISS
De tien driedelige elektrische KISS zijn ontworpen als een regionaal voertuig voor een maximumsnelheid van 160 km / h. Ze zijn 79,84 meter lang, 2,80 meter breed en 4,63 meter hoog. De comfortabele treinen bieden plaats aan 292 personen, 16 daarvan in de eerste klas en 264 passagiers. 18 Zitplaatsen in de 2e klas en 4 plaatsen in de 1e klas zijn gereserveerd als priority-stoelen. Het dubbeldeksvoertuig biedt ook plaats aan twee rolstoelen en vijf fietsen. In de middelste wagon is er ook een standaard toilet. De trein wordt door twee motordraaistellen aangedreven.
Afbeeldingen: Sloveense Spoorwegen / Stadler