Treinrit naar Berlijn wordt sneller dankzij nieuwe locomotieven

De NS is een aanbesteding gestart voor het leasen van 12 nieuwe locomotieven voor de Intercity Berlijn. De NS heeft zich gericht op de Siemens Vectron. Zodra de nieuwe locomotieven eind 2019 in dienst worden gesteld moet een locomotief-wissel bij Bad Bentheim uiteindelijk tot een verleden behoren.

De Vectron-treinen van Siemens hebben een topsnelheid van 200 kilometer per uur en zijn al toegelaten op zowel het Nederlandse als Duitse spoor. In Nederland gaan de Vectron-locomotieven de huidige locomotieven van de serie 1700 vervangen. Die rijden nu tot aan Bad Bentheim, maar raken zijn inmiddels verouderd. Op termijn moeten ook de rijtuigen van de Intercity Berlijn vervangen worden.

De NS benadrukt dat de ambitie is dat de locwissel in 2020 verdwijnt. Maar die gesprekken zijn nog niet rond, weet OV-Magazine. Daardoor dreigt de locomotiefwissel in eerste instantie te blijven. Pas in 2021 gaat de locwissel waarschijnlijk pas echt verdwijnen, aldus OV-Magazine.

Geen HSL

Topman Roger van Boxtel pleit al langer voor een snelle trein tussen Amsterdam en Berlijn, het liefst via een nieuwe hogesnelheidslijn. Maar in Duitsland is er geen geld beschikbaar om de infrastructuur te versnellen, meldde Dagblad Trouw eerder deze week. Van Boxtel: “We hebben een snelle trein naar Parijs, naar Frankfurt en ook naar Londen is het gelukt. Hoewel er naar Berlijn op het overgrote deel geen hogesnelheidslijn ligt, geloven we dat het hier ook beter kan.”

Schrappen stations

Door het schrappen van de locomotiefwissel moet de trein toch iets sneller worden. Bovendien kan de reistijd verkort worden door de trein minder vaak te laten stoppen en in de dienstregeling prioriteit te geven op binnenlandse treinen. Steden langs de spoorlijn willen echter hun aansluiting met de internationale trein niet verliezen. Daardoor is het schrappen van stations ingewikkeld. Maar, zegt een woordvoerder van NS, het is nog steeds de ambitie.

Reistijd

Een rit tussen Amsterdam en Berlijn duurt nu 6 uur en 22 minuten. Dat is bijna twee keer zo lang als een rit tussen Amsterdam en Parijs. In het meest positieve scenario kan de trein door het schrappen van stations en de locwissel bijna een uur sneller. De kans is echter klein dat de trein naar de Duitse hoofdstad zoveel sneller wordt. Een reistijdwinst van 20 a 30 minuten ligt meer voor de hand.

De Vectron zal in Nederland overigens geen 200 kilometer per uur gaan rijden. Het spoor Amsterdam – Hengelo is niet geschikt voor snelheden boven de 140 kilometer per uur. In Duitsland kan de trein wel op bepaalde 200 kilometer per uur rijden, waar nu ook al sprake is van in de dienstregeling.

De Intercity Berlijn wordt door Deutsche Bahn en NS gezamenlijk geëxploiteerd. DB is van plan ook de intercity-rijtuigen op termijn te gaan vervangen.

Foto: Bart (Flickr; Creative Commons)
De IC-Berlijn met de van oudsher bekende NS1700-locomotief.
Foto: Bart (Flickr; Creative Commons)

Foto: Nordlicht8 (Wikipedia)
Een Siemens Vectron locomotief van verhuurder RailPool.
Foto: Nordlicht8 (Wikipedia)

 

Bron: Treinreiziger (bewerkt)