ProRail laat reizigers minder langer zitten in gestrande trein
Vanaf volgend jaar zullen reizgers minder lang in een gestrandde trein vastzitten. Spoorbeheerder ProRail heeft bekend gemaakt dat ze de richttijd van twee uur willen halveren. Hiervoor hebben ze vijf sterke Unimog-wagens besteld die zowel over de weg als op het spoor kunnen rijden.
De krachtige mini-vrachtwagens van Mercedes-Benz moeten volgend jaar in de zomer worden geleverd. Het is het de bedoeling dat ze op strategische lcoaties over het land worden verspreid. "Op het moment dat bussen niet bij de locatie kunnen komen en het regelen van een andere trein lastig is of lang op zich laat wachten, kunnen we de trein wegslepen en voorkomen dat de reizigers langer dan noodzakelijk is in een trein vastzitten", aldus de woordvoerder.
Ook is de spoorbeheerder aan het kijken of ze een trein eventueel ook op kunnen duwen tot het eerst volgende station bereikt is, zodat de reizigers daar uit kunnen stappen.
Wegsleep-locomotieven
Daarnaast heeft ProRail ook twee wegsleep-locomotieven in beheer. Voorheen moesten ze vanwege de wet- en regelgeving deze via een vervoerder regelen, maar door een wijziging moet dit niet meer nodig zijn.
De huidige richttijd van twee uur wordt volgens de woordvoerder in 99 procent van de gevallen gehaald. In 65 procent van de gevallen wordt het probleem binnen een uur opgelost. "In 1 procent van de gevallen is de situatie zo complex, dat we over de maximale tijd heengaan", laat de woordvoerder weten.Als de elektriciteit in een gestrande trein uitvalt, is er geen verwarming of airco. "Dat is met de temperaturen van afgelopen week geen pretje. We willen mensen er dus zo snel mogelijk uit halen."
Evacuatie
ProRail is bezig om nieuwe mogelijkheden te creëren voor veilige en snelle evacuaties. Een van die maatregelen is ook speciale evacuatie-quad die zowel over de weg kan rijden als op het spoor, en in tunnel gebruikt kan worden bij een evacuatie. Het voertuig is voorzien van een aantal aanhangwagentjes om mensen mee te kunnen nemen.
Een Unimog op het spoor in het buitenland, waarbij deze de aandrijvingskracht gebruikt voor een goederentrein tijdens spoorwerkzaamheden (Foto: Störfix;Wikipedia)