Siemens presenteert de "Velaro Novo" hogesnelheidstrein
Treinenbouwer Siemens heeft woensdag een nieuw treinconcept gepresenteerd. De "Velaro Novo". Deze nieuwe hogesnelheidstrein stelt normen op het gebied van duurzaamheid, comfort en is een doorontwikkeling op de bestaande Velaro-treinen, waaronder de ICE van de Deutsche Bahn en de e320 van de Eurostar.
De nieuwe trein is geschikt voor snelheden van 280, 320 of 360 kilometer per uur en kan wereldwijd worden ingezet. De eerste testen voor het concept zijn al in april van dit jaar begonnen.
"De Velaro Novo is ons antwoord op de wereldwijde vraag van high-speed verkeer, de nieuwe trein blijft het succesverhaal Velaro en kunnen operators een verbeterde comfort en efficiency passagiers gedurende de gehele levensduur van wat we vandaag presenteren is het resultaat van vijf jaar van de gedetailleerde uitwerking. Een platform met uniek geoptimaliseerd energieverbruik en onderhoudskosten, alsmede maximale flexibiliteit en betrouwbaarheid ", zegt Sabrina Soussan, CEO van de Mobiliteit divisie van Siemens.
Artikel gaat verder onder de afbeelding
Zuiniger
Bij snelheden van 300 kilometer per uur verbruikt de Novo tot 30 procent minder energie dan de vorige Velaro modellen. Dit is dus een besparing op gemiddeld 1.375 ton CO2 per jaar. Dankzij de lichte constructie is het gewicht van de trein met 15 procent verminderd. Tegelijkertijd is de beschikbare capaciteit voor de reizigers met 10% vergroot. Alle apparatuur is niet meer aanwezig in het rijtuig maar verplaatst naar onder en boven het rijtuig. Hierdoor kan een klant zelf het interieur inrichten volgens hun wensen. Hierdoor is het ook mogelijk om bij een overname van de trein aan een nieuwe exploitant eenvoudig de indeling van de trein aan te passen.
Onderhoud
De onderhoudskosten worden bij de nieuwste telg van Siemens verlaagd dankzij de integratie van de modernste meet- en sensortechnologie. Sinds april 2018 test Siemens delen van de nieuwe hogesnelheidstrein. De Novo-test wagon geïntegreerd in de ICE S van DB Systemtechnik, wordt momenteel getest door heel Duitsland.
Siemens heeft al vier generaties van de Velaro ontwikkeld. De treinen zijn sinds 2000 in gebruik en op dit moment in Duitsland, Nederland, België, Zwitserland, Spanje, Frankrijk, China, Rusland, Groot-Brittannië en Turkije in werking is. Elke dag dekken ze meer dan een miljoen kilometer van de vloot. In Duitsland staat de Velaro bekend als ICE 3 (klasse 407) van Deutsche Bahn AG.
Ontwikkeling
In 2013 Siemens is begonnen met de ontwikkeling van de Velaro Novo, vanaf 2023 wil zij de eerste treinen klaar hebben voor gebruik. Een onderdeel van de ontwikkeling is het testen met een proef-rijtuig. Volgens Siemens willen zij niet hun ontwikkeling enkel baseren op digitale simulaties.
Deze wagen is in april van dit opgeleverd en een concept van de één van de rijtuigen waaruit de trein zal gaan bestaan, en wijkt aanzienlijk af van de bestaande Velaro-treinen. De wagon zit momenteel vol testappratuur om onder andere de baanligging te meten. Momenteel is deze wagon al gespot tussen speciale meetwagons van DB Systemtechnik en een paar ICE-rijtuigen.
Tijdens InnoTrans 2018 in Berlijn zal Siemens het concept in de vorm van een digitale presentatie aan het publiek tonen. Het is nog niet bekend of het proef-rijtuig ook aanwezig zal zijn.
Artikel gaat verder onder de foto
Techniek
De nieuwe Velaro Novo zit vol moderne techniek en wordt in drie varianten afgeleverd. Twee multi-spannings treinen die geschikt zijn voor 280 kilometer per uur en 360 kilometer per uur, en een enkelspannings wisselstroom trein met een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur.
Ondanks de lengte van de wagon met 28,75 meter - een lengte die een iets smallere carrosserie nodig heeft om te voldoen aan de eisen van de constructie - hebben de wagons een gangbreedte van 53,5 cm, 11 mm breder dan de vorige Velaro, terwijl ze hetzelfde zitcomfort bieden. Voor de dienst op breedspoor is er een variant beschikbaar met een bredere carrosserie, waardoor er een opstellen van 2+3 stoelen op een rij in de breedtte mogelijk is.
Comfort voor de passagiers, zoals wifi, reisinformatiesystemen, amusement aan boord en bewakingscamera's kunnen worden geïntegreerd om aan de behoeften van de exploitant te voldoen.
Specificaties van de trein gaan verder onder de afbeelding
Velaro Novo 280 km/h
- Vermogen: 4,700 kW
- Aanzetkracht: 230 kN
- Remkracht: 5,600 kW
- Trein lengte: 202 meter
- Gewicht:412 ton
- Maximale snelheid: 280 kilometer per uur
Velaro Novo 360 km/h
- Vermogen: 8,000 kW
- Aanzetkracht: 275 kN
- Remkracht: 8,400 kW rheostatic
- Trein lengte: 202 meter
- Gewicht: 420 ton
- Maximale snelheid: 360 km/h
Velaro wisselstroom enkel-spanning
- Vermogen: 8,000 kW
- Aanzetkracht: 300 kN
- Trein lengte: 201 meter
- Gewicht:485 ton
- Maximale snelheid: 320 kilometer per uur