Eerste vernieuwde SLT-sprinters op het spoor

Vanaf vandaag brengt de NS de eerste twee vernieuwde Sprinters van het type SLT op het spoor. Kenmerkend aan deze opgeknapte treinen is dat er nu een rolstoelvriendelijk toilet aanwezig is en dat de trein nu nog meer geschikter is voor mindervaliden en visueel gehandicapten.

"Een Sprinter zonder wc, ooit leek dat een goed idee. Met de kennis van nu zeggen we: 'hadden we niet moeten doen'.", blikt NS woordvoerder van Anita Middelkoop terug.

Vernieuwing

Alle 131 Sprinter treinen van het type SLT zullen tot eind 2021 in de werkplaats van Talbot in Aachen worden opgeknapt. Hierbij werkt de NS samen met het consortium van treinenfabrikanten Siemens en Bombardier die ook deze trein gebouwd hebben.

De eerste twee treinen zijn inmiddels in dienst. Eind van de zomer zal de derde trein verschijnen. Eerst zal het nieuwe comfort nog proef draaien, maar in aan het eind van dit jaar zullen geleidelijk ook de andere stellen worden opgeknapt. De waarde van het verbeteren van het comfort betreft volgens de NS vele tientallen miljoenen euro's.

De treinen zullen steeds per twee stuks naar de Duitse werkplaats worden overgebracht waarna ze na twee weken terug zullen keren met de nieuwe voorzieningen.

Het artikel gaat verder na de onderstaande foto

Foto: NS

Betere toegankelijkheid

Naast een ruime rolstoelvriendelijk toilet, welke ook voorzien is van een uitklapbare verschoontafel, biedt de trein nu ook een duidelijke plek voor twee fietsen. Ook is er een schuiftrede bij de deur aangebracht. Voorheen waren er al uitklapbare treden, maar deze voldeden niet voor een makkelijke instap voor onder meer rolstoelen en rollators.

Ook zijn er twee gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop (call for aid). Voor mensen met een visuele beperking is voelbare informatie aangebracht zodat zij zo goed mogelijk op de tast hun weg kunnen vinden, bijvoorbeeld bij het toilet.

De belangenorganisaties Ieder(in) en de Oogvereniging zijn nauw betrokken geweest bij de ombouw. Met hen zijn de voorzieningen uitgedacht en getest. "De trein biedt het hoogste niveau van toegankelijkheid en nog meer comfort, passend bij de wensen van al onze reizigers. Met de modernisering zijn vele tientallen miljoenen euro’s gemoeid en zet NS meerdere stappen tegelijk.", schrijft van Middelkoop.

Toilet

De NS heeft de treinen in 2007 in dienst genomen waarbij ze toen nog geen toilet nodig hadden geacht omdat de ritjes in de Sprinter volgens het spoorwegbedrijf maar kort zouden duren. Het ontbreken van toiletten leidde tot maatschappelijke druk, waarna de NS werd gedwongen om bij de aanschaf van nieuwe treinen een toilet in te laten bouwen, en vanaf 2025 al haar treinen van een toilet te hebben voorzien. In het voorjaar van 2016 werd bekend dat de NS haar SLT-treinen liet ombouwen.

Nieuwe stoelen

De huidige stoelen van deze trein zijn na ruim tien jaar intensief gebruik behoorlijk versleten. Daarom zal de NS vanaf begin 2019 alle 35.000 stoelen in deze trein voorzien van kunstlederen bekleding. Deze is te vergelijken is met de stoelen van de FLIRT-trein. De stoelen zullen ook al in de onverbouwde treinen worden aangepast. Deze operatie kost per trein een werkdag en zal plaatsvinden in de werkplaats van het NS Servicebedrijf in Utrecht.

Foto's van de vernieuwde SLT

Foto: NS

Foto: NS

Foto: NS

Foto: NS

Foto: NS

Foto: NS

Foto: NS
Foto's: NS