Voormalige V250 Fyra treinen mogelijk in december in Italië in dienst
Vanaf december gaan de voormalige Fyra V250 treinstellen mogelijk rijden tussen Milaan en Venetië. Dat schrijft de Italiaanse spoorwegwebsite ferrovie.it. Of de verkoop van de treinstellen aan de Italiaanse spoorwegen inmiddels definitief rond is, is bij onze redactie niet bekend. In februari meldde NS dat de verkoop nog niet rond was.
Als de Italiaanse spoorwegen de treinstellen inderdaad overneemt, en daar ziet het naar uit, dan kan NS nog een financiële vergoeding krijgen. Met AnsaldoBreda heeft NS destijds afgesproken vanaf de 7e tot en met de 12e doorverkochte trein een vergoeding te krijgen van 3,5 miljoen euro per treinstel. Het gaat om een totaalbedrag van maximaal 21 miljoen euro. AnsaldoBreda is inmiddels overgenomen door Hitachi Rail .
Italiaanse huisstijl
De V250 treinstellen zijn al in de Italiaanse huisstijl gebracht, met eer eerder gepresenteerde gouden en zilveren ondergrond zijner nu ook rode biezen aangebracht, met hier en daar een zwart vlak. Ook hebben de stellen een compleet vernieuwd interieur gekregen. Zo is er volgens de Italiaanse spoorwegwebsite ook een bistro in de trein aangebracht. De naam V250 of Fyra zal overigens niet worden gebruikt om deze trein in Italië aan te duiden, daarvoor wordt de naam ETR.700 gebruikt, waarmee met ETR de elektrische treinen worden aangeduid.
Vorig jaar werd gesproken om de treinen per juli 2018 in te zetten tussen Rome en Bari, maar dat is niet doorgegaan. Italiaanse media meldden toen al dat de verkoop definitief rond zou zijn, maar dat bleek niet te kloppen.
Vanaf september testritten
Volgens ferrovie.it is het de bedoeling dat de treinstellen in september de fabriek in Pistoia verlaten voor testritten. Er zouden nu twee treinstellen gereed zijn, de derde zou in december moeten volgen. Vervolgens zou er elke 3-4 weken een treinstel beschikbaar moeten komen. Volgens eerdere berichten wil de Italiaanse spoorwegen 17 van de 19 treinstellen overnemen. De overige twee stellen worden door Hitachi gebruikt als leverancier voor onderdelen.
Inzet in Nederland
De treinstellen hebben in Nederland in proefbedrijf (met reizigers) gereden tussen juli 2012 en december 2012. Daarna werd besloten de treinen definitief in de reizigersdienst op te nemen tussen Amsterdam en Brussel. Dat duurde niet lang, binnen 40 dagen gingen de treinen weer aan de kant na tal van technische defecten. Vervolgens besloot NMBS in mei 2013 af te zien van de bestelling van drie V250 treinstellen. NS maakte kort daarna ook bekend af te zien van de 16 Fyra treinstellen.
Vanaf december gaat de #Fyra weer rijden. Alleen noemen ze hem in Italië ETR700 en heeft ie een ander kleurtje gekregen. https://t.co/vChte9LNjO pic.twitter.com/X2cZoA7qQ8
— Vincent Wever (@vincent313) 16 augustus 2018
Foto's: Ferrovie
Bron: Treinreiziger.nl