Siemens opent nieuwe onderhoudswerkplaats in Dortmund-Eving
Afgelopen week, na een bouw die een anderhalf jaar duurde, heeft Siemens Mobility de nieuwe onderhoudswerkplaats voor de Rhine-Ruhr Express (RRX) geopend. Uiteindelijk zullen hier straks 75 medewerkers van het Railservicecentrum in Dortmund-Eving onderhoud plegen aan 82 elektrische RXX Desiro HC-treinen.
Martin Husmann, CEO van Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR) is enthousiast: "Ik ben vooral tevreden met de reizigers, omdat de opening van vandaag een nieuwe stap in de toekomst betekent. In de komende jaren zullen we een aanzienlijk verbeterd mobiliteitsaanbod creëren voor de ongeveer 2,7 miljoen mensen die dagelijks het regionale spoorwegnetwerk gebruiken. "
Ook Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility is verheugd met de nieuwe onderhoudswerkplaats. "Met onze gedigitaliseerde service en onderhoud zien we onszelf als een pionier in de branche en zullen we ervoor zorgen dat de RRX-treinen betrouwbaar beschikbaar zijn voor de passagiers. Om dit te garanderen hebben we het Rail Service Center en de treinen uitgerust met de nieuwste diagnose systemen die ons in staat stellen om fouten te detecteren voordat ze daadwerkelijk kunnen interfereren met operaties."
Modern en efficiënt
Speciaal om de RXX-treinen op vlotte wijze te kunnen onderhouden heeft Siemens Mobility ongeveer 5,5 kilometer aan sporen op het terrein van het voormalige rangeerterrein Dortmund-Eving aangelegd. De nieuwe werkplaats bevat zes inpandige sporen, een magazijn met drie verdiepingen en een kantoren, opslagruimten en een wasinrichting om treinen te reinigen.
Alle onderhoudsprocessen die er plaats zullen vinden kunnen volledig worden beheerd zonder papierwerk. De monteurs krijgen digitaal hun werkbestellingen, samen met alle informatie die ze nodig hebben voor reparaties en onderhoud, op tablets binnen. Terwijl de werknemers aan het werk zijn sturen de in dienst zijnde treinen automatisch hun diagnoses over storingen en onderhoud door naar de werkplaats. Hier kan dan direct op ingegrepen worden, zodat er geen verdere voorafgaande inspectie meer nodig is.
Materieelinspectie
De RRX-werkplaats beschikt ook over een high-tech voertuiginspectiesysteem (AVI) dat voor het eerst in Duitsland wordt gebruikt. Terwijl de treinen het werkplaatsterrein betreden, passeren ze de AVI-faciliteit. Deze controleert de wielen, assen en loopvlakpatronen van elke trein door middel van een zee precieze laser. Deze gegevens worden rechtstreeks ingevoerd in het gegevensbeheersysteem, geëvalueerd en verder verwerkt.
Ook beschikt de werkplaats over een krachtige 3D-printer die snel en direct plastic reserveonderdelen maakt die anders niet op korte termijn of tegen lage kosten verkrijgbaar zouden zijn.
Foto: Siemens Mobility