Bombardier presenteert batterij-aangedreven trein
Treinfabrikant Bombardier heeft woensdag zijn eerste emissievrije trein gepresenteerd die volledig aangedreven is door middel van batterijen. De trein is milieuvriendelijk en energiezuinig en is momenteel het proefmodel voor verdere ontwikkelingen.
De nieuwe op batterijen werkende trein is de eerste in zijn soort en is in Duitsland ontwikkeld. Het genereert geen uitlaatgassen en stelt de normen voor efficiënte mobiliteit, en is voor 90 procent gebouwd op reclyclebaar materiaal. Door de moderne aandrijving is de trein ook ongeveer 50 procent stiller dan moderne dieseltreinen. Volgens een vergelijkende studie van de Technische Universiteit van Dresden heeft de op batterijen werkende trein duidelijk een voorsprong ten opzichte van de totale kosten gedurende de levensduur van 30 jaar.
"Met onze nieuwe op batterijen werkende trein zetten we echte innovatie op de rails", zegt Michael Fohrer, hoofd van Bombardier Transportation in Duitsland. "Deze trein is de technologische reactie van Bombardier op uitdagingen zoals luchtvervuiling, klimaatverandering en schaarste aan hulpbronnen. Ongeveer 40 procent van het Duitse spoorwegnet is niet geëlektrificeerd. De batterij-aangedreven trein van Bombardier is een aantrekkelijke optie om dat tegen te gaan, zowel economisch als ecologisch. "
Over het algemeen zijn de vooruitzichten voor de op batterijen werkende trein positief. Het bereik neemt evenredig toe met de continue capaciteitsuitbreiding als gevolg van nieuwe batterijontwikkelingen. Het huidige prototype is uitgerust met vier Bombardier Mitrac tractiebatterijen en kan op één batterij ongeveer 40 kilometer afleggen. Hierbij wordt de batterij tijdens het rijden weer opgeladen.
Uitendelijk is de verwachting dat de rijkwijdte in 2019 opgevoerd kan worden naar 100 kilometer. In 2019 start Deutsche Bahn een proefrit van twaalf maanden met passagiers met het huidige prototype in de regio Alb-Bodensee.
De ontwikkeling van de batterij-aangedreven trein wordt gesubsidieerd door de Duitse federale overheid in het kader van een innovatieprogramma voor elektromobiliteit met vier miljoen euro. De projectpartners zijn de DB Regio-dochter DB ZugBus Regionalverkehr Alb-Bodensee (regionaal transport voor de regio Bodensee), Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (regionale vervoersmaatschappij Baden-Wuerttemberg) en de nationale organisatie Wasserstoff- und Brennstoffzellentechnologie (nationale organisatie voor waterstof en Fuel Cell Technology) en de Technische Universiteit van Berlijn.
Foto: Bombardier